
  Page 1 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  
NEWSLETTER 

ISSN 1443-4962 
No. 16                          February 2002 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074, 
07-3279 2279, r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au 

 
16.1 COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 

 
Deadline for next Newsletter : 15 April 2002.  Subscription details at end of Newsletter. 

 
The Newsletter  is online through the “Publications” link from the University of Queensland’s 

School of Journalism & Communication Website at www.sjc.uq.edu.au/ 
 

Snapshot of Contents:    Current Developments: Metro (see 16.2-33);  
Current Developments: Provincial (see 16.34-47); Items related to Newspaper History (see 16.48-61). 

 
CURRENT DEVELOPMENTS: METRO 

 
16.2 The Australian newspaper press bicentenary 

 
A one-day event, tentatively titled “The Australian Newspaper Press Bicentenary 
Symposium”, will be held at the State Library of New South Wales on Saturday, 1 March 
2003. The event will mark the bicentenary, on 5 March 2003, of the first issue of the first 
Australian newspaper, the Sydney Gazette and New South Wales Advertiser (1803-1842). The 
ANHG editor is organising the event, to run from 10.30am to 4pm, with advice from a small 
group of ANHG members. So far the following have accepted invitations to speak: Professor 
Elizabeth Webby, Dr Grace Karskens, Dr Sandy Blair, and Mr V.J. Carroll. It is hoped that 
the State Library will agree to arrange a display of early Australian newspapers and journals 
in conjunction with the seminar and bicentenary. 
 
Professor Webby, the Professor of Australian Literature at Sydney University, will speak on a 
topic related to the literary content of early Australian newspapers. Dr Karskens, a lecturer in 
history at the University of New South Wales, will speak about the social context of early 
Sydney and about how the Sydney Gazette is a useful source for building up such a social 
context. Dr Blair, who manages the heritage unit for the ACT Government, will speak about 
the Sydney Gazette and its readers. 
 
Mr Carroll, a retired newspaper executive, will speak on the emergence of the national dailies, 
the Australian Financial Review and the Australian. Victor Joseph Carroll went to school at 
All Souls, Charters Towers, Qld, and graduated with a Bachelor of Commerce degree from 
the University of Queensland. He joined the Courier-Mail, Brisbane, in 1951, and later joined 
the Fairfax group. He rose to hold such positions as editor of the Australian Financial Review, 
1964; managing editor of the Financial Review and National Times, 1970-75; chief executive 
of Sungravure Ltd, 1975-79; and editor of the Sydney Morning Herald , 1980-82 and editor-in-
chief, 1982-84.  
 
If you are likely to want to attend the symposium, please indicate by email or letter to the 
ANHG editor at the address at the head of this newsletter. The symposium registration fee 
will be kept to a minimum. Sponsorship will be sought from the Fairfax and Murdoch 
newspaper groups. Updated information on the symposium will be provided in this 
Newsletter. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 2 

16.3      CHRONOLOGY OF RECENT EVENTS 
9 June 2001 Death: Anthony John Hitchin, aged 64; born England; worked on provincial 

papers in England before migrating to Australia 1964, joined Sydney Morning 
Herald; joined Melbourne Sun News-Pictorial 1966; became editor of Home 
Beautiful magazine and later Epicurean before editing all Herald & Weekly 
Times magazines (Herald Sun, 11 June 01). 

24 October 
2001 

Death: Keith Cairns , aged 89; illustrious career in journalism and television 
management; worked in railways for five years before turning 20; became 
expert typist and shorthand writer and won cadetship at Herald & Weekly 
Times; first Brisbane representative of HWT, 1936; headed Herald’s 
Canberra reporting team; deputy chief of staff, 1945; chief of staff, 1948; 
when Herald  won one of first two Melbourne TV licences in 1955, he was 
appointed manager of its channel, HSV-7; became a director in 1963; retired 
1972 and became chairman of HSV board (Herald Sun, 4 December 01, p.71). 

16 November 
2001 

Death: Eric Ernest Joliffe , at Bateau Bay, NSW, aged 94; cartoonist who 
drew for Smith’s Weekly, Bulletin and Pix; famous for his Saltbush Bill and 
Witchetty’s Tribe cartoons; awarded Order of Australian in 1998 for services 
to art as a cartoonist and illustrator (Australian, 19 November 01, p.10; 
Sydney Morning Herald, 24-25 November 01, p.44). 

21 November 
2001 

First tabloid issue of Geelong Advertiser ?  on its 161st birthday. The 144-page 
issue was loaded with historical articles. 

12 December 
2001 

Death: Robert Rawdon “Buzz” Kennedy, in Townsville, Qld, aged 78; long 
and distinguished career in journalism ?  newspapers, radio and television; 
former press secretary to Queen Mother; editor of Sunday Telegraph when 
Packer sold it to Murdoch in 1972 (Australian, 14 December 01, pp.3, 12; see 
16.13). 

17 Dec 2001 Frank Devine’s final column appears in Australian (p.11; see 16.6). 
21 December 
2001 

The Herald Sun, Melbourne, a 24-hour paper since 8 October 1990, publishes 
its final afternoon edition (see 16.11). 

28 December 
2001 

Death: Laurie Kerr, aged 73; journalist, public relations practitioner, star 
footballer and professional sprinter; became first-rate reporter for Melbourne 
Argus and was deputy chief of staff when it closed in 1957; joined Eric White 
Associates in public relations and founded his own very successful company, 
International Public Relations in 1965 (obits., Herald Sun, Melbourne, 2 
January 02, p.14, and Age, Melbourne, 5 January 02, Life & Times, p.8). 

December 
2001 

Death: Benedetto Haneman, in Sydney, aged 78; physician, writer, reviewer, 
columnist, bibliophile; in retirement contributed to wide range of journals 
including Jewish News, Australian Doctor, medical observer and the 
Australian Book Collector (Sydney Morning Herald , 25 January 02, p.26). 

31 December 
2002 

Death: Clement John Lloyd, in Gympie at 62; heart attack; journalist, 
historian, academic; wrote histories of the Australian Journalists’ Association 
and the Canberra press gallery; foundation professor in Graduate School of 
Journalism, University of Wollongong, 1989-2000; recently appointed 
Professor of Journalism (Research) at University of Canberra (Sydney 
Morning Herald, 2 January 02, p.6, and obit., 5-6 January 02, p.24; 
Australian, 10 January 02, p.13, obit.; Canberra Times, 3 January 02, obit.). 

January 2002 Death: Judy Johnson, in Sydney aged 67; copy girl at the Age, Melbourne; 
later a cadet at the Sun, Sydney; fashion editor at Daily Mirror; married 
Archie  Bayvel, journalist, 1963; women’s editor of Australian, 1969, and 
rejoined Daily Mirror in early 1970s; created new women’s section at Sun-
Herald in late 70s (Sydney Morning Herald , 25 January 02, p.26). 

25 January 
2002 

Australia’s final metropolitan afternoon newspaper edition is produced: the 
Daily Telegraph, Sydney, a 24-hour paper since 8 October 1990, publishes 
final afternoon edition (SMH, 26-27 January 02, p.3; also see 16.11). 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 3 

2 February 
2002 

The Aussie Post magazine closes; began on 1 October 1864 as the 
Australasian; many changes of title and format over the years (SMH, 31 
January 02). 

 
16.4 JACK WATERFORD NOW EDITOR-IN-CHIEF 
 
Jack Waterford, who joined the Canberra Times as a copy boy in 1972 and became deputy 
editor in 1987 and editor in 1995, has been appointed editor-in-chief. Michael Stevens, editor 
of the Canberra Sunday Times, is the new editor of the Canberra Times (Canberra Times, 5 
December 01, pp.1-2). He is a former chief of staff at the Examiner, Launceston. Stevens’ 
appointment was announced by the general manager of the Rural Press-owned Canberra 
Times, Tom O’Meara, who worked at the Launceston paper before managing the Ballarat 
Courier. For Waterford’s comments, see his “Addendum” column, Canberra Times, 8 
December 01, Panorama, p.20. For Andrew Dodd’s report, see Australian, Media liftout, 13 
December 01, p.5. (See also 16.10 and 16.60.7-9.) 
 
16.5 CITY HUB BACK IN THE BUSINESS OF RAISING HELL 
 
After 10 months the Alternative Media Group has resurrected the Sydney City Hub, but as a 
monthly, and not as a weekly as expected. The first new Hub – Vol 7, No 1 – appeared in 
December 2001. The Hub sets out (amongst other things): 

?? To print the news and raise hell. To offer an independent alternative to 
Australia’s media conglomerates. To be unique, vital and indispensable. 

?? To fight for progressive social change. To see that everyone gets a fair go. To 
look out for the underdog. 

?? To champion local Australian arts and culture. To counter the cultural cringe. 
To define what is next. To seek what is new. 

?? To serve the interests of young urban readers. 
 
16.6 FRANK DEVINE RETIRES 
 
Frank Devine, who has edited the New York Post, the Chicago Sun-Times, the Australian and 
the Australasian edition of Reader’s Digest, has retired after 51 years in journalism. He said 
his farewells in his final column in the Australian on 17 December (“And so hello, I must be 
going”, p.11). Claire Harvey writes about Devine’s departure, Australian, Media liftout, 20 
December 01, p.7. Sir James Killen farewells Devine eloquently on the letters page (p.10) in 
the same issue, saying, in part: “Frank Devine’s writings mustered unique gifts. Here was the 
gentle but charitable rebuke; here was the homework but devoid of tedium; here was 
craftsmanship but never pomposity; here was humour but never beyond personal indictment.” 
 
Devine’s final advice to journalists: 

?? Read Claude Emerson, Reporter by John O’Hara, the best short story about our 
vocation. 

?? Never quit a job until you have something better in view. Don’t necessarily go quie tly 
when fired. Indignant caterwauling may yield rewards. 

?? Cherish objectivity. Its practice is likely to make enemies and sometimes lose you a 
job. But it represents a journalist’s sole path to high status. Judges, constitutional 
monarchs and the nicer military dictators are the only others who get a regular go at 
it. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 4 

16.7 TOP NEWS STORIES OF 100 YEARS 
 
The two world wars, the dropping of the first atomic bomb, the moon landing and the attacks 
on the World Trade Centre have been rated in a poll as the biggest five news stories of the 
past 100 years. The poll was conducted to mark the centenary of when Marconi sent the first 
radio signal (Herald Sun, Melbourne, 12 December 01, p.25). 
 
16.8 IAN LAW TO HEAD WAN 
 
Ian Law, general manager and editor-in-chief of Rural Press Ltd’s regional publishing 
division, has been appointed the new chief executive of West Australian Newspapers 
Holdings (Australian, 3 January 02, p.17). Mark Day analyses the appointment: “Razor could 
be Law of the West”, Australian, Media liftout, 10 January 02, p.4. 
 
16.9 TWO DEPUTY EDITORS MARRY AND PRODUCE NEWSPAPER 
 
When David Fagan, a deputy editor of the Australian, married Madonna King, a deputy editor 
of the Daily Telegraph in Sydney on 3 November 2001, their 140 guests were given, during 
the reception, a copy of a special newspaper, Qld Link , produced to mark the occasion. Fagan 
and King are former Brisbane-ites (allnews, November 2001, p.20). 
 
 
16.10 QUOTE UNQUOTE 
 
In explaining why the Canberra Times devotes so much space to book reviews, editor-in-
chief Jack Waterford said: “… there is, or ought to be, a particular relationship between 
those who read books and those who read newspapers. They are engaged in the market 
of ideas.” (See 16.60.4) 
 
Graham Freudenberg on how he became a speech writer: “I always say I developed the 
speechwriting role with Arthur [Calwell, Leader of the Federal Opposition] to justify 
my existence as a press secretary. I mean, in those days, there was none of this bloody 
nonsense of spin doctors. Could you imagine, for instance, some callow, snotty-nosed 
youth trying to sell a political line to old press gallery hands like Alan Reid or Ian 
Fitchett? I mean, how absurd.” (Alan Ramsey, “A timeless grandeur amid all the bloody 
nonsense”, SMH, 13 February 02, p.13) 
 
 
16.11 DECLINING AFTERNOON SALES 
 
News Ltd has discontinued publication of the afternoon editions of its Sydney and Melbourne 
dailies, the Daily Telegraph and the Herald Sun because circulation figures show that fewer 
people are buying the editions. A News executive said afternoon editions accounted for only 
15 per cent of the Telegraph’s 420,000 daily sales. The final afternoon editions appeared on 
21 December 2001 (Herald Sun) and 25 January 2002 (Daily Telegraph). The 24-hour papers 
resulted from Rupert Murdoch’s decision to close his Sydney and Melbourne afternooners in 
October 1990: the Daily Mirror and the Herald , respectively. The titles were incorporated in 
the morning mastheads, initially the Daily Telegraph-Mirror and the Herald-Sun (Australian, 
22-23 December 01, p.6, and Media liftout, 3 January 02, p.6). 
 
16.12 MURDOCH AND CITIZENSHIP 
 
Rupert Murdoch became a United States citizen because he felt the US was where he 
belonged. “The timing was business reasons, but I had been talking about it a number of 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 5 

years, and then there was the chance to buy a TV station, so I thought I had better hurry up,” 
he said in a TV interview on the Charlie Rose program on the US Public Broadcasting 
Service (Australian, 13 December 01, p.3). 
 
16.13 HOW JUDI COX BEGAN TO GET A BUZZ 
 
The death of Buzz Kennedy inspired prolific writer of pithy letters to the editor, Judi Cox, of 
Kenmore, Brisbane, to explain how she began writing to the newspapers. She said that 
Kennedy had written in November 1989: “I seek out the double standards, the ridiculous, the 
phoney, the bigoted, the comic and the simplistic banalities of the human condition …” And 
this inspired her to have a go at writing letters to the editor (Australian, 20 December, p.10). 
 
16.14 CHRISTMAS-DAY PUBLICATIONS 
 
Sydney’s Daily Telegraph and Melbourne’s Age and Herald Sun appeared on Christmas Day 
2001. Victor Isaacs says the Canberra Times was not published on Christmas Day for the first 
time since he can remember. 
 
16.15 WALKLEY AWARDS 
 
Andrew Rule, of the Age, Melbourne, won the Gold Walkley Award in 2001 for his 
investigative report on “Geoff Clark: Power and rape”. Full Walkley details, Australian, 30 
November 2001, p.2, and Walkley Magazine, Issue 15, Summer 2002, pp.35-69. 
 
16.16 VALLEY VIEW CLOSES 
 
Valley View, which was a free weekly distributed to homes in the Tuggeranong Valley south 
of Canberra, ceased publication on Tuesday, 20 November 2001. It was incorporated in the 
Tuggeranong Chronicle (published by the daily Canberra Times). Ten years ago Valley View 
was owned by the Daily Advertiser, Wagga Wagga. 
 
16.17 IN PURSUIT OF PRIVACY 
 
From 21 December 2001 Australians have been able to demand access to their medical 
records, tell direct marketing companies to stop sending them junk mail and check the 
accuracy of information used to approve a home loan.  The new freedoms are part of 
sweeping changes to laws affecting how private businesses handle personal information, from 
someone’s name and address to their medical history of sexuality (see five reports, plus two 
summaries, “What it means” and “How the new régime will work”, Australian, 21 December 
01, p.4). The new privacy laws will make it even harder for journalist to do their job, says 
Stephen Brook (see 16.60.6). 
 
16.18 FIRST MAP OF AUSTRALIA 
 
The Weekend Australian of 26-27 January 2002 carried a 55cm x 78cm glossy reproduction 
of the first map of Australia, drawn by Matthew Flinders, who circumnavigated the continent 
in the Investigator, 1801-03. Flinders said: “I call the whole island Australia or Terra 
Australis.” The map is held by the State Library of New South Wales and is included in 
Matthew Flinders: The Ultimate Voyage, the Library’s national touring exhibition. 
 
The four-page wraparound of the Weekend Australian carried a colour picture of Flinders on 
the front and the heading: “Our Greatest Voyage”. Inside were articles by history writer 
Jonathan King and librarian Paul Brunton and a map detailing a chronological summary of the 
voyage. [The voyage apparently concluded on the day that Australia’s first newspaper, the 
Sydney Gazette , was launched, 5 March 1803.] King dissects the mind of the navigator and 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 6 

Brunton, the curator of the above-mentioned touring exhibition, explains why the map is so 
important. 
 
The Weekend Sydney Morning Herald’s Australia Day wraparound featured a colour cover 
with art work by Brisbane-based artist Joe Furlonger, depicting “Harbour View From The 
Rocks”, and, inside, a double -page article by Tony Stephens who interviewed 22 prominent 
Australians about what makes them glad and, sometimes, sad, to be Australians. 
 
16.19 CATHOLIC LEADER CENSORED 
 
Factions of the Catholic Church on Queensland’s Sunshine Coast had a disagreement after a 
priest removed a letter to the editor from all copies of the Catholic Leader sold in his parish. 
Father Joe Duffy, who serves the Maroochydore, Coolum and Buderim parishes, had the letter 
– by Allan Choveaux, of Flaxton – cut from about 100 copies of the 13 January edition of the 
Leader. The editor of the Leader, Marcus Kuczynski, has been with the paper five years 
(Courier-Mail, 21 January 02, p.6, and 23 January 02, p.11). 
 
16.20 WEEKEND CIRCULATION DEAL 
 
Sydney people can obtain a six-month subscription to both the Weekend Sydney Morning 
Herald and the Weekend Financial Review for $77, a saving of $32 over the cover price 
(Sydney Morning Herald, 10 December 01, p.30). 
 
16.21 COUNTRY LIVING IS A BATTLEGROUND 
 
Under the heading of “Bush Mosaic”, the Sydney Morning Herald ran ?  from 14-18 January 
2002 ?  a five-part series of feature articles on how inland country towns in New South Wales 
are being affected by the magnetic attraction of living on the coast. The five articles dealt 
with: Dubbo, Wellington, Yeoval; Tingha; Junee; Broken Hill; and Albury-Wodonga. 
 
16.22 PRINT CENTRE A DISTINCTIVE FEATURE OF MELBOURNE SKYLINE 
 
The Age’s new $220 million print centre, at Tullamarine, will be opened this year. The 
building, looking like a rolled up newspaper rising from the ground, is an eyecatching feature 
of the Melbourne skyline for motorists driving along the freeway to or from Tullamarine 
Airport. Joe Rollo, who writes an architecture column for the Sunday Age, described it (11 
November 01) as a: “building of curves, counter curves, warps and leans”. He adds: “It is a 
steel shed, pushed over and leaning towards the freeway. Its roof, a massive expanse of 
counter-curving ribbed steel, covers 19,900 square metres, the same size as the playing 
surface of the Melbourne Cricket ground. Its sides, clad in overlapping trapezoidal galvanised 
steel panels, resemble a snake’s skin.” The press hall will be 100 metres long and five storeys 
high. It will house a high-speed colour MAN Roland German press, 80 metres long and four 
storeys high. There will be an area for newsprint and materials storage, a post-press hall, 
distribution hall, offices and a staff canteen. 
 
16.23 LABOR SHIFTS ON MEDIA 
 
The Federal Opposition’s spokesman on communications, Lindsay Tanner, has signalled a 
shift on Labor’s opposition to changes to Australia’s media ownership laws. Tanner says 
restrictions on foreign ownership of Australia’s media companies could be removed 
(Australian, 31January 02, p.1). 
 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 7 

16.24 SHOCK, HORROR: MOST CIRCULATIONS RISE 
 
Newspapers around the nation attribute their improved weekday circulation figures ? going 
against the trend of recent years (see 11.21) ?  to high reader interest in the terrorist attacks of 
11 September 2001 and the subsequent war against terrorism. The Australian Financial 
Review and the Northern Territory News were the only capital-c ity or national dailies to lose 
sales of their weekday editions during the six months to 31 December 2001. Adelaide’s 
Advertiser recorded the highest percentage increase of the weekday performers, as is shown 
below in the Audit Bureau of Circulations figures for the six months (Australian, 8 February 
02, p.22; Courier-Mail, 8 February 02, p.30). The Border Mail, Albury-Wodonga, increased 
its sales by 3.7 per cent, or 944, to 26,505. Fifteen other regional dailies also lifted sales 
(Border Mail, 8 February 02). The Sydney Morning Herald  noted that during the same six 
months the audience for smh.com.au “grew by 97 per cent to 1,375,404 average monthly 
unique visitors, as measured by Red Sheriff” (SMH, 9-10 February 02, p.1). 
 
Newspaper Six months to 

31/12/2001 
Six months to 
31/12/2000 

Change %* 

Australian (M-F) 133,875 132,959 + 0.7 
Australian (Sat.) 303,919 301,381 + 0.8 
Australian Financial Review (M-F)  90,974  93,450 ?  2.6 
AFR Weekend Edition (Sat.)  91,425  90,918 + 0.6 
Daily Telegraph (M-F) 418,909 412,190 + 1.6 
Daily Telegraph (Sat.) 338,706 339,469 ?  0.2 
Sydney Morning Herald (M-F) 224,000 223,484 + 0.2 
Sydney Morning Herald  (Weekend) 386,500 379,317 + 1.9 
Sun-Herald 559,125 568,202 ?  1.6 
Sunday Telegraph 722,220 721,092 + 0.2 
Herald Sun (M-F) 549,500 544,951 + 0.8 
Herald Sun (Sat.) 508,500 504,150 + 0.9 
Age (M-F) 191,500 190,864 + 0.3 
Age (Sat.) 313,500 309,478 + 1.3 
Sunday Herald Sun 554,500 533,000 + 4.0 
Sunday Age 196,500 190,121 + 3.4 
Courier-Mail (M-F) 214,775 212,356 + 1.1 
Courier-Mail (Sat.) 337,720 329,637 + 2.5 
Sunday Mail (Qld) 600,392 587,004 + 2.3 
Advertiser (M-F) 205,846 200,383 + 2.7 
Advertiser (Sat.) 279,043 270,932 + 3.0 
Sunday Mail (SA) 346,120 342,376 + 1.1 
West Australian (M-F) 206,810 205,669 + 0.6 
West Australian (Sat.) 380,733 374,239 + 1.7 
Sunday Times (WA) 345,472 342,278 + 0.8 
Mercury (M-F)  49,071 48,722 + 0.7 
Mercury (Sat.)  64,199 63,617 + 0.9 
Sunday Tasmanian  57,748 57,540 + 0.5 
Sunday Examiner  41,043 40,702 + 0.8 
Canberra Times (M-F)  39,388 39,189 + 0.5 
Canberra Times (Sat.)  70,684 70,000 + 1.0 
Canberra Times (Sun.)  39,329 38,938 + 1.0 
Northern Territory News (M-F)  23,182 23,209 ?  0.1 
Northern Territory News (Sat.)  32,261 31,969 + 0.9 
Sunday Territorian  27,296 25,759 + 6.0 

Total 8,944,765 8,839,545 + 1.2 
 
 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 8 

16.25 COURIER-MAIL AND THE CORONER’S COURT 
 
For a case study on how to do many things wrong in reporting an inquest conducted before a 
Coroner’s Court ? and express criticism of a newspaper made by the Coroner ? you need go 
no further than Brisbane’s Courier-Mail as in the following articles: “Family to tell inquest of 
hospital delay”, 10 January 02, p.6; “Son’s pleas for dying pregnant mother ignored”, 11 Jan., 
p.3; “Midwife cleared of blame in patient’s death”, 12 Jan., p.3; “Apology to Ms Barbara 
Soong”, 15 Jan., p.3; “Apology to Mater Hospital”, 19 Jan., p.3. 
 
16.26 REG CORDINA RETIRES 
 
Reg Cordina, who rose through the ranks of News Corp. over 48 years to be general manager 
of The Herald & Weekly Times, retired on 30 November 2001 (PANPA Bulletin, December 
01, p.79). 
 
16.27 NEW AGE FEATURE 
 
The Sunday Age relaunched its magazine, Sunday Life, on 18 November 2001 with a 60-page 
issue edited by Shelley Gare, an experienced magazine editor, snared from the Australian. 
 
16.28 REDESIGN (1): THE AGE 
 
The Age, Melbourne, has been given a “smart and contemporary” redesign, junking ? from 4 
February 2002 ?  the distinctive blue faceplate for a huge black single  deck traditional-but-
modernised masthead, a new typeface, as few as three stories on Page 1 and a puff box down 
the left-hand side of the front of each new section. There are also pointers between double 
rules above the masthead. The Age devoted two pages to explaining the redesign, including 
articles by the publisher and editor-in-chief, Greg Hywood, the designer, James de Vries, and 
Ray Cassin (with research by Lucy Beaumont), who chronicles the many changes to the Age 
since it was established on 17 October 1854 (Australian, Media liftout, 7 February 02, p.5; 
Age, 4 February, pp.1, 9-10). The major changes have been: 
 

17 October 1854-31 December 1855 : For the first 14 months the Age used the crest of the 
Colony of Victoria which included the royal crest. 
1 January 1856-1 June 1861: In the aftermath of the Eureka stockade and during the early 
years of self-government in Victoria there was no crest on the masthead. 
3 June 1861-11 August 1967: The royal crest was introduced between the words The and 
Age. This remained much the same for more than 100 years. Over this period the text and 
crest were very slightly redesigned and the full stop after Age was dropped. 
12 August 1967-23 March 1987: The masthead was redesigned by Edwin W. Shaar, art 
director of the Intertype group of companies in New York, one of the leading type 
designers then. The crest was also updated. 
8 March 1998: A complete redesign of the masthead with the crest becoming more 
streamlined. 
4 February 2002: The latest redesign. 

 
16.29 REDESIGN (2): THE AUSTRALIAN 
 
A week after the Age’s redesign, the Australian’s editor-in-chief, David Armstrong, and 
editor, Michael Stutchbury, wrote: “Changes to the design of the Australian are always 
evolutionary. We are confident this is fundamentally a well-designed newspaper which is not 
in need of radical change…  [but] we want to ensure that the design of the newspaper moves 
with the times … Today we have taken the next step in the design evolution of the Australian 
with the introduction of a new main headline type for news and features, called Riccione. This 
is a modern type with sharper, cleaner lines than the Century Schoolbook it is replacing. We 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 9 

have also introduced a new subsidiary type, called Formata, used in picture captions, graphics 
and some information panels (Australian, 11 February 02, p.2). 
 
16.30 LEUNIG ON NEWSPAPER CHANGES 
 
The changing format and design of newspapers caught the attention of cartoonist Michael 
Leunig in early February. On the third day that Melbourne’s Age appeared in new garb, 
Leunig depicted ?  in the Age ?  Aussie husband saying to Aussie wife, “ … gee, it’s good to 
read about the end of the world in a nicely designed newspaper” (Age, 6 February 02, p.14). 
In the Spectrum section in the Sydney Morning Herald a few days later, Leunig showed 
Aussie male excited about his newspaper: “Hey! Six great new lift-out sections!” One by one 
he discards the sections, named: “Whoosh”, “Phhht”, “Ding”, “Oi!”, “Yeh”, and “Clik”. 
(Know the feeling?) 
 
16.31 ALAN RAMSEY AND THE GOVERNOR-GENERAL 
 
When (arguably) the nation’s best political columnist, Alan Ramsey, returned to the Weekend 
Sydney Morning Herald after his end-of-year break, he appeared on the page adjacent to the 
editorial page, rather than on it. The letters had been shifted to the editorial page. Ramsey’s 
return was worth waiting for: his first column, “Hollingworth has nowhere to hide”, 
demonstrated again the value of a political writer standing back from the fray and probing 
deeply. His concluding paragraph: “The Anglican Church and its servants grossly mishandled 
the repercussions of one predatory teacher’s rampant pedophilia 11 years ago. Yet they have 
only just begun to reap the whirlwind. It is inconceivable that Hollingworth can survive, 
however long it may be before he inevitably resigns as Governor-General.” (SMH, 9-10 
February 02, p.33) 
 
16.32 THE DIGITAL AUSTRALIAN 
 
From Brisbane, Belinda Weaver writes: Until now, if readers wanted to read a newspaper 
impossible to get in print format, they had to make do with the online version, which might 
not be a wholly satisfactory experience. Then came 8 August 2001, and the launch of the 
digital version of the Australian. As Mark Day, the Australian’s Media-section columnist, put 
it: “Suddenly, the Holy Grail. This is what we’ve dreamed of for decades – an electronic form 
of distribution of newspapers. Not reworked, rejigged website information centres under a 
familiar masthead, but the real thing, page by page, stories and pictures laid out on screen in 
exactly the same form as the printed version” And that’s what the paper was – a perfect 
facsimile of the day’s paper, in Portable Document Format, and the print didn’t come off in 
your hands. 
 
Why did they do it? As Day says, “… even with satellite printing in Brisbane, Melbourne, 
Adelaide and Perth, The Australian still can’t make it everywhere for breakfast. Darwin 
readers, for instance, must wait until early afternoon, and pay an airfreight surcharge. And 
international readers must wait days, and pay very dearly, to stay in touch with the Oz. A 
single copy in New York costs $US8 ($15.50) and annual subscriptions in Japan represent a 
daily cost of more than $10.  The price at Changi airport, Singapore, is $12.  That a demand 
exists at all at these prices shows that online newspaper websites have not replicated the 
content or user experience of the printed version. 
 
Oddly enough, when the paper was launched digitally in 2001, there was no Australian dollar 
price quoted. The daily price was US$2 (US$3 for the Weekend Australian, which includes 
the full colour magazine). All prices were quoted in American dollars, as if the Australian 
publishers did not believe there would be an Australian audience for their product. This 
seemed at variance with Day’s assertion that “digital distribution may become an option for 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 10 

everyone, anywhere, but it’s more likely to be taken up in regions where physical distribution 
is difficult” Surely that would include parts of Australia as well. 
 
To use the digital Australian, its users must register and subscribe online, and then download 
to their own computers the (free) NewsStand Reader program that installs itself. If they do not 
have the latest version of the (also free) Adobe Acrobat Reader software (currently version 5), 
then they must download that as well. 
 
When it launched, the original NewsStand Reader program was large, making download 
times quite slow for those not on cable or direct connections. For those who needed to 
download and install Adobe Acrobat as well, the set-up times would have been lengthy.  The 
publisher, News Limited, was aware that users might have problems and sought feedback 
from users on their experiences with NewsStand and the digital product. Many of the 
suggestions from users during this initial period were heeded, and many issues have since 
been resolved. The NewsStand Reader software has been streamlined and the download and 
installation process now proceed much faster. The price has come down since the launch.  It 
now costs US$0.90 per issue, with the Weekend Australian remaining at US$3.  Subscriptions 
are flexible, and can be customised by the subscriber for anything from a week to a year.  
Single issues can be purchased. Users can stop and start subscriptions at will, and can be 
billed via credit card for a full year's subscription. If they decide to cancel, the unused balance 
will be credited back to their credit card account. 
 
Each daily paper is around 8-9MB in size, with the Weekend Australian about three to four 
times that.  Download times are minimal on a fast connection, but would be lengthier over a 
modem, especially for the weekend edition.  Downloading that over a modem could take half 
an hour or more.  NewsStand can be configured for automatic download of the paper.  It is 
possible to set up specific download times, such as 4am, when network traffic is low. 
 
16.33 BUSHFIRE VOLUNTEERS AND SMH 
 
The Sydney Morning Herald  on 7 February 2002 published a 20-page tabloid liftout tribute to 
the 26,000 volunteers who helped fight more than 100 bushfires in and around Sydney during 
the Christmas-New Year period. The paper named all the volunteers. 
 

CURRENT DEVELOPMENTS: PROVINCIAL 
 
16.34 SUNRAYSIA DAILY  GENERAL MANAGER RETIRES 
 
Desmond Frank Morris, general manager of the Sunraysia Daily , Mildura, and the northern 
division of the Elliott Newspaper Group Pty Ltd, retired at the end of 2001. He had held the 
positions since January 1985 after having been general manager of the Elliott group’s Swan 
Hill paper for 20 years. He worked for the company for 44 years (PANPA Bulletin, December 
01, p.78). Glenn Robinson is the new general manager of the Sunraysia Daily  and Ross 
Lanyon is the general manager of the northern division of the Elliott group. Morris is 
continuing as a part-time consultant for the Elliott group (interview with ANHG editor, 
Warragul, 8 February 2002). 
 
16.35 SOUTH COAST CHANGES 
 
The South Coast of New South Wales has lost three newspapers and gained three others. The 
AIM Newspaper Group Pty Ltd closed the Shoalhaven City Advertiser, Nowra, the 
Eurobodalla Advertiser and the Milton-Ulladulla Advertiser on 25 October. Vol 1, No 1 of 
the Sun for each of those districts emerged on 1 November 2001. The Shoalhaven City 
Advertiser had incorporated the Shoalhaven Independent, which began publication on 21 May 
1997. The publisher of the Independent went into receivership in November 1999 with debts 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 11 

of $460,000 (see ANHG 9.17). The principal of the business was Trevor Kilner, three times 
deputy mayor of Nowra, and a nephew of former country newspaper publisher, Colin Lord. 
Kilner is be lieved to be associated with the new Suns. 
 
16.36 NEWSPAPER PRODUCES TELEPHONE DIRECTORY 
 
At Tamworth, NSW, another edition of the Local Telephone Directory 2002 has been 
delivered to every mailbox in the city and surrounding areas. Published by the Northern Daily 
Leader as a Special Publication, the directory features: 240 white pages, a 16-page advertising 
supplement and 160 pink pages. The pages measure approximately 272mm by 194mm. 
 

16.37 WAGGA WAGGA EDITOR REMOVED  

Michael McCormack, editor of the Daily Advertiser, Wagga Wagga, NSW, for 10 years, has 
been removed from office. Wayne Geale, group manager of the Riverina Media Group, says 
McCormack has not been sacked and a place will be found for him in the company (ABC 
Radio News, Wagga Wagga, 11 February 02). 
 
16.38 O’REILLY SUCCESSION 
 
Gavin O’Reilly, son of APN News & Media founder Sir Anthony O’Reilly, has jumped ahead 
of older brother Cameron in expectations of who will succeed the father as head of APN’s 
parent company, Independent News & Media, of Ireland. Gavin has been appointed chief 
operating officer of Independent. Cameron was chief executive of APN until last year 
(Australian, 19 December 01, p.30). 
 
16.39 WINCHELSEA, RAVENSHOE AND BUNGENDORE 
 
ANHG has obtained copies of two other quarterfolds : 
 

(1) The Winchelsea Star, Vic., Vol. 24, No. 47, dated 6 December 2001. Established in 
1977. Cover price: 50c. Weekly. Circulation: 450. Your editor bought it in 
Winchelsea on a windy, wintry Monday in December. In the same newsagency were 
copies of the Geelong Advertiser (daily), Warrnambool Standard (daily), Colac 
Herald (tri-weekly) and Camperdown Chronicle  (bi-weekly). 

(2) The Ravenshoe Weekly , Qld, Vol. 17, No. 30, dated 7 November 2001. Eight pages.  
 
ANHG has also received a copy of the Bungendore Bulletin, a tabloid, Vol. XII, No 11. 
Published on the first Thursday of the month and delivered free to 4,000 homes in 
Bungendore, NSW, between Canberra and the coast. The opinions expressed in the Bulletin 
are “not necessarily those of the Editor, Publisher, Printer or Distributor”. This issue of the 
Bulletin , sub-titled “Your Local Rag”, contained 20 pages. 
 
16.40 COMPLAINANT SETTLES WITH NEWSPAPER  

Maitland councillor Tony Keating has welcomed an apology from the Newcastle Herald  over 
an article which named him in relation to claims he had sexually harassed a female school 
student. The article was published in 1999 at the time Cr Keating was running as the ALP 
candidate for Maitland mayor. The Herald  had been reporting on allegations made in state 
Parliament by Liberal Party MP Charlie Lynn but he had only referred to “a teacher at a 
Lower Hunter school”. The newspaper named Tony Keating, who denied the allegations. A 
Department of Education inquiry later found the allegations were without substance. He sued 
the paper for defamation and the action was settled on 28 November 2001 just before it was 
due to go to hearing in the Supreme Court. Counsel for the Newcastle Herald  read out in court 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 12 

an apology and retraction but details of the settlement between Tony Keating and the 
Newcastle Herald will not be released (ABC Newcastle, 29 November 01). 

16.41 DUBBO PRINT CENTRE CLOSES 
 
Hannanprint has closed its Dubbo print centre with the loss of 200 jobs. On 5 December 2001, 
the chief executive of Independent Print Media Group flew into Dubbo with Hannanprint’s 
general manager Tony Dedda to make an announcement workers and the community were 
dreading. Not even a petition, containing the signatures of 4,000 local residents, could alter 
what was essentially a decision “beyond the control of the business”. The Dubbo plant, 
established 19 years ago by John Armati’s Macquarie Publications company, closed before 
Christmas. Printing presses and equipment will either be moved to Sydney or sold. The 
factory buildings will be placed on the open market. The employees of Hannanprint would 
receive appropriate redundancy payments and full statutory entitlements, the company said in 
a prepared statement. 
 
The loss of Sunday Life and the Sun-Herald TV Guide, printed at Dubbo, and Woman’s Day 
(Sydney) had forced management to look at drastic changes. The closure ends one of the 
State’s great decentralisation success stories. That story started in 1978 when John Armati, 
then the owner of Macquarie Publications, ventured into the magazine printing business. At 
that time the business was dominated by offshore printers. The development of the Wheeler’s 
Lane operations, together with plants in Sydney, Melbourne and Adelaide, enabled Macquarie 
Publications to become one of the top three printing houses in Australia. It was printing 
national publications such as People, Dolly, Cosmopolitan, Good Weekend, and Sunday Life. 
(Daily Liberal, 16 November and 6 December 01) 
 
16.42 ELLEM TO GRAFTON 
 
Award-winning Lismore journalist Peter Ellem, 38, has been appointed editor of the Daily 
Examiner, Grafton. Ellem won a Walkley Award in 1982 and won several Sir Harry Budd 
Awards for NSW provincial journalism. He was planning a major relaunch of the Examiner, 
the paper reported on 11 December 10, p.3. (The Examiner was established in 1859 and has 
been a daily since 1915.) 
 
16.43 WAGGA WAGGA DAILY PUBLISHES SUNDAY ELECTION PAPER 
 
The Daily Advertiser, Wagga Wagga, issued a 24-page Sunday paper on 11 November 2001 
to report the result of the Federal election the previous day. It was only the sixth time in its 
133-year history that the Advertiser has published on Sunday (PANPA Bulletin , December 01, 
p.31). 
 
16.44 CAIRNS POST AND ITS ORIGINS 
 
The Cairns Post, a daily published in far north Queensland, reported on 23 November 2001 
(p.5) that it was “gearing up for huge celebrations to mark its 120th birthday”. The report also 
said: “What is now the Cairns Post first began publishing from a ramshackle timber building 
in Lake Street in May 1882. For the first year, it was named the Morning Star and was an 
eight-page broadsheet published weekly.” 
 
Rod Kirkpatrick presents some facts: 

1. No newspaper was launched in Cairns in May 1882 (in fact, none was published there 
at that time). 

2. The only newspaper established in Cairns in 1882 was the Cairns Telegraph, 
launched on 27 September 1882. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 13 

3. A newspaper called the Cairns Post was established on 17 May 1883. (It was never 
called the Morning Star and it had no links with the 1882 publication, the Telegraph, 
which had closed a few months earlier.) 

4. The first Cairns Post ceased publication in 1893 (about September). 
5. The title of the first Cairns Post was incorporated in the masthead of the Cairns 

Argus (established November 1889) from 6 February 1895. This incorporation 
continued at least until the close of 1896. 

6. On 6 June 1895, the Morning Post was established. It changed its name, on 5 July 
1909, to the Cairns Post, the name that lives on today. 

7. Thus, the title of today’s Cairns Post can be traced back to 1895, to the Morning Post 
which was launched during the publication of an opposition paper that incorporated 
the title of the first Cairns Post. 

 
This year (2002) is the 125th anniversary of the publication of the first Cairns newspaper, the 
Cairns Advertiser and Smithfield Observer, launched on 21 April 1877 by Hill, Byrne and 
Rhode. It ceased publication on 24 September 1881 and Cairns lacked a newspaper until the 
Telegraph appeared on 27 September 1882. (See Rod Kirkpatrick’s letter to the editor, Cairns 
Post, 16 August 1986, p.16; and his articles in the Cairns Historical Society Bulletin , nos. 282 
and 283, June and July 1983; and Chapter 7 of his Sworn to No Master.) 
 
16.45 RURAL PRESS LTD AND COMMUNICATIONS 
 
Rural Press Ltd, keen to improve internal communications, ceased publishing its quarterfold 
Bush Telegraph in March 2001 and introduced a tabloid Rural Press News in December. The 
first issue was stapled and 20 pages with extensive use of process colour. Managing director 
Brian McCarthy said the new publication was designed to be more newsworthy and a better 
source of company information. “The former Bush Telegraph was really a social update 
(‘hatches, matches and dispatches’ [sic], etc.) mixed with some company news. Going 
forward, the social news should be covered at a local site level.” The Bush Telegraph, first 
issued in May 1980, was initially published quarterly but later appeared twice a year. 
 
16.46 ROBERT DARBY RETIRES 
 
Robert Darby, general manager of the Northern Daily Leader, Tamworth, NSW, has retired 
after 10 years in the position. He began his career as an apprentice printer at the Daily 
Examiner, Grafton, on 5 February 1955 when he was 15 (Rural Press News, December 01, 
p.5; and Northern Daily Leader, 19 January 02, pp.28-29.) 
 
16.47 GAZETTE BECOMES THE LONGEST BLUE MOUNTAINS SURVIVOR 
 
The Blue Mountains (New South Wales) has been described as “the graveyard of 
newspapers” because of the number of papers that have been born only to die in their infancy. 
And so it is notable when a story of comparative longevity can be told. Local historian Jim 
Smith says the Blue Mountains Gazette, established in 1963, became, on 21 November 2001, 
the longest-surviving Blue Mountains newspaper. The previous record was held by the Blue 
Mountains Advertiser, which was published from August 1939 to May 1978, a period of 38 
years and nine months. The Gazette began life as the Mountain Gazette and was produced in 
contrasting red and black typefaces (Blue Mountains Gazette, 30 January 02). It became the 
Blue Mountains Gazette on 15 August 1979 (John Low, Newspapers of the Blue Mountains: 
A Guide to the Holdings of the Blue Mountains City Library”, p.12).  
 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 14 

ITEMS RELATED TO NEWSPAPER HISTORY 
 
16.48 PROTECTING SOURCES ?  IN 1874 
 
The Port Denison Times, Bowen, Qld, reported on 31 October 1874: “A case of great 
importance to newspaper proprietors was decided by Vice-Chancellor Little at Liverpool on 
Wednesday. Mr John Vaughan, editor of the Liverpool Leader, had been summoned before 
the Registrar to answer questions as to the sources from which he obta ined information 
appearing in the Leader on the Civil Service Association. Mr Vaughan refused steadily to 
disclose his informant’s name, taking the responsibility of the article upon himself; and after 
many adjournments, the Vice-Chancellor has decided that he was not bound to answer the 
questions.” 
 
16.49 BURNOUT NEWSPAPERCREATURES 
 
The Burnt Out Newspapercreatures Guild’s Bong Bulletin  asks a colleague of the editor’s: 
“Do you know of any weird newspaper names from Oz?” And adds: 
 
The readers of Internet columnist Eric Shackles send funny names of newspapers; for 
example, the (Brownsville, Ky.) Edmonson News brags about its over-the-mast slogan, “The 
Gimlet ?  It Bores In.” It has been the paper’s slogan since 1927, when the biting editorials of 
its editor Perry Meloan inspired it. Not for nothing is the Chagrin Falls Commercial 
Scimitar’s absentee publisher Gimlet Peen named after the small boring tool and the lumpy 
end of a hammer. Other contributions: The Anniston (Ala.) Star once was called the Star and 
Hot Blast, in recognition of the steelmaking town. The South Fork  (Colo.) Tines enjoys a nice 
play on words. The Waterford, Mich., Spinal Column was what happens when you throw the 
naming of your paper open to a drawing and a chiropractor wins. 
 
16.50  MAYER’S MYSTERIOUS MAJOR MERGERS 
 
“Between 1946 and 1959, there were four major newspaper mergers …” ?  Thus wrote Henry 
Mayer of the Australian metropolitan press (The Press in Australia , p.31). But he did not 
specify which papers merged. Perhaps he simply meant companies. Does any ANHG member 
have suggestions about the mergers to which Mayer could have been referring? For example, 
would he have counted the purchase of the Brisbane Telegraph by the company owning the 
Courier-Mail? One merger, certainly, was that of the Sydney papers, the Sunday Sun and the 
Sunday Herald (launched on 21 January 1949), resulting in the Sun-Herald (11 October 
1953). This occurred two months after John Fairfax, publishers of the Sydney Morning 
Herald, had acquired an interest in Associated Newspapers, publishers of the evening Sun. In 
1958, Fairfax, through another company, acquired control of the Daily Mirror. Surely Mayer 
would not have regarded this as a merger? And remember that Rupert Murdoch bought the 
Daily Mirror in May 1960, with Fairfax’s managing director Rupert Henderson doing the deal 
while chairman Warwick Fairfax was overseas and was known to be opposed to it (Gavin 
Souter, Company of Heralds, pp.344-346). ?  Editor. 
 
16.51 CHILLAGOE UPS AND DOWNS 
 
In the “Chillagoe Herald”, a special centenary-of-Federation publication by the Tablelands 
Advertiser, August 2001, p.13, Ruth Kerr writes: When the Chillagoe (Queensland) railway 
and smelters were being built in 1898 to 1901, O’Donnell and Martin had been publishing the 
Mareeba Herald, Hodgkinson and Chillagoe Observer in Mareeba since December 1898. 
They moved the paper to Chillagoe as the Chillagoe and District Advocate in July 1901 
immediately after the smelters were opened. After the smelters closed, they quickly moved 
the paper to Mt Garnet in December 1902 as the Mount Garnet and Chillagoe Miner. It was 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 15 

only a six months trial, moving back to Chillagoe in July 1903, after the Mt Garnet 
company’s prospects dimmed. The paper continued until 1912. The Walsh and Tinaroo 
Miner, started in 1907, was a deliberate attempt at a conservative newspaper, to compete with 
the Herberton press. [Mining entrepreneur] John Moffat had always thought the Herberton 
papers were too “bullish” about northern mining prospects. [So] Moffat and co-directors 
formed a company. Moffat held 500 shares and together with Henry Brownlee, company 
agent of Herberton, controlled 52 per cent of the 2,500 £1 shares [in the newspaper]. Other 
large shareholders were John Newell and Harry Wade. However, the operation was badly run 
and cased publication at the end of 1914. (The Tablelands Advertiser published the 16-page 
“Chillagoe Herald”; it’s available for $2.50. 226 Byrnes Street, Mareeba, Qld, 4880.) 
 
16.52 MANAGERS AND EDITORS 
 
Country editors come in for more than their fair share of criticism. A.T. Shakespeare was the 
editor of the Canberra Times when it was regarded as a country paper. Here’s what the 
esteemed David Bowman, later the editor of the Sydney Morning Herald , said of A.T. in The 
Captive Press (Ringwood, Vic.: Penguin Books, 1988), p. 157: 
 
Having studied Holmes a Court, Murdoch, Fairfax and others, I am astonished now to look back at 
Arthur Shakespeare of The Canberra Times. Nearly forty years before I joined him, he had helped his 
father and brothers found the paper, after which they had had to carry it through the Depression and 
World War II, with Arthur himself editing. In my eighteen months as editor before he sold out to 
Fairfax, (p. 158) he never questioned me or gave me an instruction or framed a suggestion. We worked 
in adjoining offices, he as a proprietor, and he might as well have been on the moon.  
 
Lest anyone should think Arthur Shakespeare lacked the guts to pull his inexperienced young editor 
into line, I should make clear that he was a bantam rooster of a man who feared no one. His patience 
snapped just once, when in an emergency I dropped the weekly church notes that he provided as a 
community service. He was living proof that a newspaper proprietor can, if he is strong-minded 
enough, leave an editor alone. But Arthur Shakespeare knew what it was to edit. 
 
16.53 HARD COPIES OR MICROFILMS 
 
The University of NSW is confronting the problem of whether to keep its bulky collection of 
original Sydney Morning Heralds, which occupy valuable storage space, when it also holds 
microfilm copies. Dr Grace Karskens, of the School of History surveyed researchers and 
reported in November 2001 that they strongly support the retention of hard copies as an asset 
for teaching, a unique research resource and a heritage item.  She therefore recommended 
retention as a valuable and prestigious asset worth investing in, as well as the enhancement of 
the collection’s accessibility and user-friendliness.  The study revealed only three other 
complete SMH hard collections: State Library of NSW (two – “under no circumstances 
available to researchers” other than for reproducing photographs) and Fairfax (strictly for 
journalists), and partial collections at the State Parliamentary Library (only for 
Parliamentarians), Sydney University and V&F Pascoe (microfilmers of newspapers). Other 
options included disposal to a dealer, and/or retaining only some volumes to show how early 
newspapers looked, felt (and smelt!), or those covering key historical events.  However, 
researchers emphasised the importance of the context of news reports , the usefulness of 
browsing, and the intrinsic value of the artefact.  The report mentions the cost of microfilms 
as $69.30 each, giving a total collection cost of $103,950. 
 
[Copies of the report: contact Grace Karskens, g.karskens@unsw.edu.au, 02 93851673 .] 
 
16.54 MAITLAND AND TAREE NEWSPAPER INDEXES 
 
ANHG members and Manning Valley newspaper archivists Rod & Wendy Gow have 
released two new indexes for newspaper historians.  



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 16 

 
1. Maitland Mercury, 1846 (July to December).  
The sixth in the series, this index follows the release of the indexes to the Hunter River 
Gazette 1841-42 and to the Maitland Mercury of 1843, 1844, 1845 and 1846 (January to 
June). These indexes enable researchers to easily locate a particular article, and, eliminate 
countless hours of non-productive research. This latest index with more than 22,000 entries 
on more than 840 pages is available on a set of seven microfiche at $35 inc luding postage 
within Australia. 
 
Microfilm rolls of these two newspapers are available for viewing at many libraries, societies 
and universities, and are now also available in digitised form, available for down loading via 
Acrobat Reader on the internet, at the following web sites: 
 
The Maitland Mercury            www.nla.gov.au/ferg/issn/14403676 
The Hunter River Gazette  www.nla.gov.au/ferg/issn/13299611 
 
2. Manning River Times, 1898-1907 
Index to Births, Deaths, Marriages, Inquests, Obituaries, Probates, etc. This index, available 
in book form only, is of A4 size, on 157 pages, with over 6,000 entries, and retails at $28 
including postage within Australia. 
 
For a flyer on these indexes, email Rod and Wendy at rgow@turboweb.net.au or write to R 
& W Gow, 50 Ferry Lane, Cundletown, NSW, 2430, stating your postal (snail mail) address. 
The Gows are also indexing two other newspapers in a similar format to the Manning River 
Times: the Wingham Chronicle, 1886 to 1920, in two volumes, the first cutting off around 
1908; and the Macleay Chronicle, Kempsey, 1899 to 1908. If you would like to be advised of 
the actual launch dates for these three indexes, contact the Gows. 
 
16.55 FREEBY 
 
Victor Isaacs (ahdb@compuserve.com, 02-6257 1742) is disposing of a duplicate item: a few 
reproductions of the Geelong Advertiser from its first year, 1840-41, recently reprinted. 
 
16.56 DEAD BIRD HALF TONES 
 
From Bob Peterson in Sydney: Now that Bill Tully has mentioned the content of the very 
early halftone picture in the Dead Bird of 20 July 1889, readers may appreciate some further 
information. This was the first issue of the Dead Bird, the editor of which was Charles Mark 
Curtis. “Dead bird” means (or once meant) a sure thing, a certainty. The illustration was a 
three-quarters rear view of Peter Jackson the black boxer, totally nude. Jackson (1861-1901), 
born in the Danish West Indies,) became the Australian boxing champion in 1886 then went 
in April 1888 to try his fortunes in America and Europe. For most of the next 13 years he was 
based in San Francisco. The photograph is reproduced on page 74 of Sporting Image (1989) 
by Max and Reet Howells. They claimed that it was common then for boxers to be 
photographed nude; but I suspect that, if it was so, then such photographs were intended for a 
very specialised clientele. 
 
This picture was taken in San Francisco by Isaac Taber (1830-1912), the society 
photographer, who had a studio and shop on Montgomery Street for many years. Jackson 
patronised Taber, who sold copies of Jackson’s photographs to his fans. According to R.W. 
Andrews, Picture Gallery Pioneers 1850 To 1875 (1964), in the earthquake and fire of 1906 
Taber lost 100 tons of glass negatives, of which 80 tons were portraits. 
 
Jackson’s picture must have been taken between May 1888 and May 1889. 1 suspect that it 
was taken soon after Jackson had defeated George Godfrey, winning the title of “Colored 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 17 

Champion of the World”, in San Francisco on 23 August 1888. Copies had probably 
circulated in Sydney before Curtis reproduced it. In its second issue the following week, the 
Dead Bird published a cartoon captioned “Little Miss Inquisitive”, which showed a young 
woman, coded by her stays and her unbound hair as a prostitute, holding a copy of Jackson’s 
picture up to a mirror in a vain effort (one understands) to see the man from the front. She is 
portrayed as not merely lascivious but very dumb. 
 
The half-tone nude (captioned for some reason “The Daddy of Them All’) was reprinted in 
the Dead Bird of 16 September 1890 (when Peter was back in Australia for a triumphal visit), 
but without any letterpress. At the end of 1890 the Dead Bird was condemned for obscenity 
and died in January 1891. It returned the next week with issue No. 80 (24 January), though 
more circumspect and now named Bird o’ Freedom. In 1896 it rose again as the Arrow. 
 
 16.57 BROADSHEETS 
 
Few broadsheets remain on the Australian newspaper scene. They include the Courier-Mail, 
Brisbane, the Sydney Morning Herald , the Australian, the Canberra Times, the Age (including 
the Sunday Age), and the Sunraysia Daily, Mildura. Paul Livingston, of the National Library 
of Australia, adds the following to our list:  
 
Korean 

?? Hoju Tong-A = The Hoju Dong-A Ilbo (apparently that is the translation). 
 
Chinese  (English title if available).  

?? The Chinese Australian (Melbourne) 
?? United Chinese Times: Chinese & English weekly (Sydney) 
?? Aozhou fo jiao (Forestville, NSW Kuan Yin Buddhist Temple Inc) 
?? The Tide Chinese Newspaper (Springvale Vic) 
?? Chinese Community Times (Brunswick Vic; Sydney South NSW) 
?? 21st Century Chinese Newspaper (Melbourne) 
?? The Daily Chinese Herald  (Sydney) 
?? Australian Chinese Daily  (Sydney) 
?? The Chinese World’s News (Sydney) 
?? The Australian Chinese Age (Abbotsford, Vic) 
?? The Epoch Times (Sydney) 
?? Pacific Times (Melbourne) 
?? Chinese Post (Sydney) 
?? AFA Weekly (Ultimo NSW) 
?? A.C. Weekly  (Ultimo NSW) 
?? United Morning Post: Weekly message (Surry Hills NSW) 
?? United Morning Post: The Chinese community news (Surry Hills NSW) 
?? Chinese times (Haymarket, NSW) 
?? Sing tao jih pao (Sydney) 
?? The Independence Daily (Ultimo, NSW) 
?? The Chinese Melbourne Daily  (Collingwood, Vic.) 
?? Chinese Melbourne Times (Collingwood, Vic.). 
?? Asian Sunday (Marrickville, NSW). 

 
Turkish  
?? Zaman (Auburn, NSW) 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 18 

16.58 A TOUCH OF QUEENSLAND IN WINTRY WARRNAMBOOL 
 
In windy Warrnambool on an icy Monday in early December 2001 your editor visited the 
offices of The Standard, published since 1 October 1872, a daily since 1 January 1884 and a 
tabloid since 1 October 1949. There he was warmed ? and amazed ? to discover amongst the 
superbly stored files of the Standard a touch of Queensland: the files of Brisbane’s 
Queensland Guardian for 1860 and 1861. W.C. Belbridge launched the paper on 31 March 
1860, less than four months after the separation of Queensland from New South Wales and 
three months after the closure of the Moreton Bay Free Press, established 1850. The Moreton 
Bay Courier, established 1846, was a tri-weekly at the time. The Queensland Guardian 
became a bi-weekly on 3 January 1861, a tri-weekly on 26 March 1862 and a daily on 4 April 
1863. It ceased publication on 27 June 1868. [Your editor has since notified the State Library of 
Queensland of the discovery. The library did not have the 1860 volume.] 
 
16.59 RECENTLY PUBLISHED (1): BOOK 
 
AN INDEX TO THE NORTHERN STAR, VOLUME 3: PEOPLE AND EVENTS OF THE 
RICHMOND 1889-1892 compiled and indexed by Jean McNaught and published by the 
Richmond-Tweed Regional Library with the assistance of a Heritage Grant. ISBN 0 949459 
16 X. Valuable reference for local and family historians concerned with the far north coast of 
New South Wales. Copies available from Richmond-Tweed Library, PO Box 4031, 
Goonellabah, NSW, 2480. 
 
16.60 RECENTLY PUBLISHED (2): ARTICLES 
 
16.60.1 DID YOU GET IT? By Humphrey McQueen, Good Weekend, 24 November 01, 
pp.34-38. The wit and wisdom of cartoonist Emile Mercier. He was the Michael Leunig of his 
time, taking a whimsical, occasionally irreverent, swipe at the foibles of middle Australia. 
(Also, see two letters to the editor on Mercier, Good Weekend, 15 December 01, p.8.) 
 
16.60.2 FROM ‘MAGGIE MATILDA’ TO EDITOR, FIXER, FACILITATOR AND DOER 
by Rod Kirkpatrick, PANPA Bulletin, December 01, pp.32-35. A History of the St Arnaud 
and Charlton papers in Victoria, complete with a biographical sketch of Ella Ebery, the 
award-winning editor (who turned 86 on 23 December). 
 
16.60.3 RIVERS RUN DRY by George Megalogenis, Australian, Media liftout, 13 December 
01, pp.6-7. Newspaper advertising is in the doldrums, but the overall economy is doing well. 
(See also: “Fairfax’s moves to cut costs paying off”, Courier-Mail, 14 December 01, p.33; 
and “Ad lag a drag, warns Fairfax”, Australian, 19 December 01, p.31.) 
 
16.60.4 SHORT AND CURLY by Joyce Morgan, Sydney Morning Herald , 29-20 December 
01, Metropolitan, 5. Michael Leunig’s cartooning philosophy is explored. (The Sydney 
Morning Herald inserted a Leunig Calendar for 2002 with its issue of 10 December 2001.) 
 
16.60.5 FREEDOM & FEDERATION by Helen Irving, Walkley Magazine, Issue 15, Summer 
2002, pp.26-27. Free and democratic newspapers contributed greatly to the advent of 
Federation. 
 
16.60.6 THE PRIVACY BAR by Stephen Brook, Australian, Media liftout, 20 December 
2001, pp.2-3. New privacy laws make it even harder for journalist to do their job. 
 
16.60.6 BLEAK TIMES by Jane Schulze, Australian, Media liftout, 27 December 2001, pp.2-
3. A round-up of the year’s events in the media in Australia (see p.3 for the newspapers and 
magazines sections). 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 19 

 
16.60.7 MAKING ROOM FOR READERS by Jack Waterford, Canberra Times, 22 
December 01, Panorama, p.16. Why a newspaper should devote ample space to book reviews  
(see 16.23). 
 
16.60.8 SURE-FIRE WAYS FOR MOVING NEWS by Jack Waterford, Canberra Times, 29 
December 01, Panorama, p.16. Discussion of news values, especially in relation to the 
Governor-General, sex scandals at church schools and bushfires. 
 
16.60.9 BILLY’S LEAKS SPOILT THE PARTY by Jack Waterford, Canberra Times, 5 
January 02, Panorama. Apart from some reflections on former Prime Minister Sir William 
McMahon, Waterford tells how he himself progressed for copyboy and student activist (with 
warrant hanging over his head) to cadet journalist at the beginning of the 1970s (see 16.3). 
 
16.60.10 DON’T HOLD THE FRONT PAGE! By Amanda Hooton and Garry Linnell, Good 
Weekend, 5 January 02, pp.18-19. From terrorism to the refugee crisis, 2001 was a bumper 
year for news. And then there were the truly galvanizing items you may have missed ?  unless 
you scraped the bottom of the obscure news barrel. 
 
16.60.11 NEWSPAPERS AND THE TERRORISM WAR by Peter Willcox, Australian 
Journalism Review, 23 (2), December 2001, pp.7-20. September 11, 2001, has changed many 
perceptions in the world, including that of newspapers and their role. This article uses 
documentary research, interviews with editors, and a case study of the Gold Coast Bulletin to 
gauge the impact that the terrorist attacks had upon newspapers. 
 
16.60.12 ATTENTION PLEASE! THIS POLITICAL CAMPAIGN IS FOR YOU by Sandra 
Haswell, Australian Journalism Review, 23 (2), December 2001, pp.129-147. Australians pay 
little attention to the news media’s reporting of politics during federal election campaigns, 
various studies show. 
 
16.60.13 SCIENCE AND JOURNALISM: A MEXICAN STAND-OFF? By Stephen 
McIlwaine, Australian Journalism Review, 23 (2), December 2001, pp.167-188. The modern 
history of science reporting is traced. The author concludes that journalism may now be 
entering a new phase in that relationship, one which won’t necessarily make scientists any 
happier. 
 
16.60.14 REPORTING PORT ARTHUR: A PERSONAL ACCOUNT by Lindsay Simpson, 
Australian Journalism Review, 23 (2), December 2001, pp.191-199. Thirty-five people died in 
the Port Arthur massacre in Tasmania. A journalist turned journalism educator reflects on 
covering “tragedy” and the ethics of covering such an event when you know people involved. 
 
16.60.15 THE HOLY GRAIL GOES DIGITAL by Belinda Weaver, Online Currents (in 
press). A librarian and part-time journalism lecturer discusses the latest steps in online 
newspapers, especially the PDF (Portable Document Format) of the Australian, introduced on 
8 August 2001. 
 
16.60.16 GOVERNMENT POWER IS THE BIG MEDIA THREAT by V.J. Carroll, 
Weekend Sydney Morning Herald , 2-3 February 02, p.28. A former SMH editor analyses the 
resurgent push for changes in the cross-media ownership laws in Australia. 
 
16.60.17 REGULATORS FAIL REGIONS by Crispin Hull, Northern Daily Leader, 
Tamworth, NSW, 4 January 02, p.4. The Canberra Times’ deputy editor discusses the closure 
of some television services in some Australian regions, an issue with great relevance to 
regional daily newspapers. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 16   February 2002 Page 20 

 
16.60.18 FANNING EMBERS OF A FASCINATION WITH COUNTRY PRESS HISTORY 
by Rod Kirkpatrick, PANPA Bulletin, February 02, pp.33-35. Reflections on how the author’s 
interest in country press history began 25 years ago. Insights into the emergence of the Dunn 
newspaper dynasty and the end of Provincial Newspapers (Qld) Ltd. 
 
16.60.19 FORGET GOSSIP, IT’S REAL LIFE OVER REEL LIFE by Andrew Hornery, 
Sydney Morning Herald, 8 February 02, p.11. In serious times, people need serious news. An 
assessment of what tragedy and devastation have done to our appetite for entertainment. 
 

16.61 A select chronology of Australian newspaper events,  
1930-1939 

 
27 March 1930 Death of G.E. Fairfax, a Fairfax director, 1916-20; Warwick Fairfax 

appointed managing director of John Fairfax and Sons Ltd. Holds this 
position, then chairmanship (with two-month break in 1961) for 47 years. 

1930 The owners of the Adelaide News need the Herald & Weekly Times to 
save them during the Depression and Keith Murdoch extracts as the price 
control of the News. 

1930 Associated Newspapers Ltd acquires the Daily and Sunday Guardians, 
Sydney. 

11 March 1931 Birth of Rupert Keith Murdoch, only son of Keith Murdoch. 
20 February 
1931 

Final issue of Young Daily Witness, New South Wales; Young 
Witness continues. 

1933 Keith Murdoch knighted on recommendation of Lyons Government. 
10 June 1933 Frank Packer launches Australian Women’s Weekly. 
28 August 1933 Merger of Brisbane Courier and Daily Mail to form the Courier-Mail.  
12 April 1934 Death of Robert Clyde Packer, father of Frank Packer. 
1 July 1935 Australian Associated Press established. 
March 1936 Frank Packer buys and rejuvenates Daily Telegraph. 
April 1936 Melbourne Star closes, again leaving the city with no direct 

afternoon competitor to the Herald . 
30 September 
1937 

Illawarra Star, Port Kembla, NSW, begins; bi-weekly (Mon./Thurs. 
afternoons). Later became a daily. 

1938  Australian Newsprint Mills established by eight major newspaper 
publishers; biggest interests held by Herald 7 Weekly Times and Fairfax. 
First paper produced February 1941. 

19 November 
1939 

Sunday Telegraph launched. 

 

NEW SUBSCRIPTIONS      NEW SUBSCRIPTIONS 
 
Requests for new subscriptions to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  
(1) E-mail to r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au (no fee for electronic version); or 
(2) snail-mail to Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074 (hard copy, $20, incl GST). 
 
Hard-copy version: please send to  
 
(Name)___________________________(Address)__________________________________ 
 
_____________________________________________________Postcode_______________ 

I enclose $20 (cheque payable to R. Kirkpatrick) for the next TEN hard-copy issues. 

 


