
  Page 1 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  
NEWSLETTER 

ISSN 1443-4962 
No. 13                           July 2001 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074, 
07-3279 2279, r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au 

 
13.1 COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 

 
Deadline for next Newsletter: 31 August 2001.  Subscription details at end of Newsletter. 

 
The Newsletter is online through the “Publications” link from the University of Queensland’s 

School of Journalism & Communication Website at www.sjc.uq.edu.au/ 
 
CURRENT DEVELOPMENTS 
 
13.2 MURDOCH (1): DYNASTIC SUCCESSION  
 
Does Rupert Murdoch have a well-stated succession plan for News Corporation, the $25 
billion international media enterprise? This was the question on the lips − again − of corporate 
analysts when it was announced (Sydney Morning Herald, 11 May 01, p.1) that Murdoch’s 
third wife, Wendi Deng, is expecting their first child. Murdoch had one child (Prudence) by 
his first wife, Patricia; and three children (Elisabeth, Lachlan and James) by his second wife, 
Anna. Lachlan is seen as the most likely family member to succeed, eventually, Rupert 
Murdoch at the controls of News Corp, but if Rupert stepped under a bus tomorrow, News 
Corp’s chief operating officer, Peter Chernin, would be expected to take charge. 
 
The news of Wendi’s pregnancy came as a big surprise. Not even Murdoch seems to have 
expected it. An extract from Pilita Clark’s second-day report in the SMH (12-13 May 01, p.3): 
“In an interview with the British Journalism Review magazine in late 1999, nearly five 
months after he wed Ms Deng, he was asked if he and his new wife planned to start a family. 
‘No,’ he said. Five months later he was diagnosed with prostate cancer and underwent 
radiation therapy, a procedure commonly thought to induce infertility. But according to St 
Vincent’s Clinic consultant urologist Dr Phillip Stricker, such treatment does not necessarily 
make patients infertile, unlike more radical procedures.” 
 
Meanwhile, Elisabeth Murdoch, daughter of Rupert and his second wife, Anna, is to marry 
Matthew Freud, a British public-relations executive and great-grandson of psychoanalyst 
Sigmund Freud (Courier-Mail, 25 May 01, p.9). 
 
13.3 MURDOCH (2): NEWS A ‘MINNOW’ 
 
The News Corporation Ltd was a “minnow” compared with rivals such as AOL Time Warner 
and would remain so even if it acquired US satellite broadcaster DirecTV, according to 
Rupert Murdoch (Australian, 16 May 01, p.21). 
 
13.4 HISTORIC PAGES FROM THE DAILY TELEGRAPH 
 
The Sydney Daily Telegraph published reproductions of a total of 39 historic pages from its 
files over the five days from 21 to 25 May 2001.  The cover plus seven pages on the first day 
and eight pages on each of the other four days combined to form a 40-page publication. The 
featured news ranged from the sinking of the Titanic (17 April 1912) and the Gallipoli 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 2 

landing (30 April 1915) to the death of Phar Lap (7 April 1932) and the death of Princess 
Diana (1 September 1997). The change in the Daily Telegraph from a serious publication in 
the 1900s to a popular newspaper later was very apparent. 
 

13.5      CHRONOLOGY OF RECENT EVENTS 
 
24 January 2001 Death: Darnley Harry Gilmore Taylor, at Adelaide, aged 64; chairman 

and managing director of the Murray Pioneer, Renmark, South Aust., 
1979-2001; editor, 1965-79; third-generation newspaperman; his 
grandfather Harry bought the Pioneer in 1905 and father Gilmore 
followed as proprietor (PANPA Bulletin, June 01, p.14; Murray Pioneer, 
30 January and 2 February 01). 

29 April 2001 First issue of Ipswich on Sunday, a free newspaper published by the 
Queensland Times (see 13.27). 

8 May 2001 Few letters to the editor make news. This was one: the Australian 
publishes a letter to the editor from Michael Chamberlain, “Dingo 
tragedy worst vindication for me”, p.10. 

11 May 2001 Sydney Morning Herald announces that Rupert Murdoch’s third wife, 
Wendi Deng, is three months pregnant. In April 2000 Murdoch was 
diagnosed with prostate cancer (see 13.2 and 6.5). 

11 May 2001 John Cowley, 58, announces he will retire on 1 August as managing 
director of Queensland Newspapers Pty Ltd. He has been a News 
Corporation employee for 41 years (Courier-Mail, 12 May 01, p.4; 
PANPA Bulletin, June 01, pp.12-13). 

20 May 2001 The Sunday Advertiser, Geelong, established in September 2000, ceases 
publication with no warning (see 10.15 and 13.24).  

21 May 2001 The Australian announces (p.3) it has revamped its website, 
theaustralian.com.au, offering summaries of each day’s news along 
with insights into what editor Michael Stutchbury and the reporters are 
working on for the next day’s edition. 

30 May 2001 The media empires of Kerry Packer and Rupert Murdoch are rocked 
by the collapse of cut-price mobile phone company One.Tel, exposing 
them to losses of up to $1 billion (Australian, 31 May 01, p.1). 

13 June 2001 The Australian Review of Books (supplement to the Australian) published 
for final time. 

14 June 2001 The Age, Melbourne, (pp.1, 8-9) and Sydney Morning Herald (pp.1, 10-
11) publish a major investigative report by Andrew Rule alleging that 
Geoff Clark, current chairman of the Aboriginal and Torres Straits 
Islander Commission, committed four rapes in the 1970s and 1980s [see 
also 13.46.16-18].  

14 June 2001 ANHG Newsletter mentioned in the Australian’s Media liftout: will we 
henceforth be known as the newsletter with the “clunky title”? 

20 June 2001 Death: Keith Noud, aged 88 in Brisbane; turf editor for Telegraph, 
Brisbane, for 17 years; famed race caller for ABC and later 4BK for 45 
years (Courier-Mail, 22 June 01, p.50). 

28 June 2001 Newspaper coverage of the John Marsden NSW Supreme Court 
defamation judgment ($525,000 plus interest). Longest running 
defamation case in Australian legal history (229 sittings days). Channel 7 
says it will appeal (e.g. see SMH, 28 June 01, pp.1-2 and 13 

 
13.6 READERSHIP (1): LAVINE’S EIGHT STEPS 
 
John Lavine, professor of journalism at Northwestern University, Illinois, believes the next 
three years are crucial for the future of newspapers. They present a golden opportunity for the 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 3 

print media to shore up and build up their readership before the new media get any stronger 
and begin to grab a significant share of advertising. Lavine is the author of the Impact report 
prepared in April for the Newspaper Association of America and the American Society of 
Newspaper Editors. The report lists eight steps that it says newspapers can − indeed, must − 
implement right now in order to increase readership and circulation. The report is available at 
www.readership.org and was outlined in Sally Jackson’s “Writing on newsprint wall”, 
Australian, Media liftout, 10 May 01, p.15. 
 
13.7 READERSHIP (2): ROY MORGAN’S LATEST 
 
The Australian (4.4 per cent), the Herald Sun (1.3pc) and the Courier-Mail (1.2pc) were the 
only capital-city dailies to record Monday-to-Friday readership growth in the year to 31 
March, according to Roy Morgan Research. For weekend publication, the increases recorded 
came from the Australian Financial Review (4.7 pc), the Sydney Morning Herald (1.1pc), the 
Sunday Telegraph (2.4pc), the Herald Sun (2.2.0pc), the Sunday Herald Sun (2.9pc), the 
Courier-Mail (4.0pc) and the Sunday Tasmanian (2.2pc). [Courier-Mail, 18 May 01, p.34; see 
also “New free Melbourne papers surge ahead in readership poll”, PANPA Bulletin, June 01, 
p.9.] 
 
13.8 JOHN HARTIGAN INTERVIEWED 
 
John Hartigan is Rupert Murdoch’s man in Australia, running the local part of News 
Corporation, a global company valued at more than $US70 billion. Mick O’Regan 
interviewed him for ABC Radio National’s Media Report for 19 April. Extracts from the 
interview follow. 
 
Q: How important is it as Chief Executive of News Limited to have been a journalist? 
Hartigan: I think it’s important, I don’t think it’s overriding … 
 
Q: … when you were appointed Chief Executive, people in your newsroom, said, ‘Hooray, 
he’s one of us …’ Do you think there is a sense that there is … a former editor and journalist 
running the organisation and that that changes how people will prioritise news values? 
Hartigan: I think it does. I consider myself a journalist; if someone asks me today what my 
job is, I say I’m a journalist, and I’ll continue to believe that. But I guess ultimately the 
hoorays will be for the job that I do, not the appointment, so I’d like to think that in 10 years 
people will say hooray, not essentially when my appointment was announced. 
 
Q: As the Chief Executive Officer of such a major news organisation, do you think it’s 
incumbent upon you to somehow leave your mark on the culture, the type of journalism that 
your employees perform? 
Hartigan: I think that’s ultimately the most important thing of all. Our business is journalism; 
my job is to raise the quality of the people that work for our organisation, to raise the 
opportunity for the people that work for our organisation to achieve their goals, and to 
ultimately provide our readers and people who assimilate our products in different ways, with 
a better quality of journalism. 
 
Q: What do you think the quality of Australian journalism is? 
Hartigan: Well I think it depends. I think if you look at what our company stands for, I think 
it’s relevance, it’s relevance to the audience; I think there are various degrees of quality. I 
have an old-fashioned belief that sometimes media in this country is very pretentious, is very 
snobbish; I think that probably the most important thing that I stand for is relevant, that we 
provide relevant journalism to the communities that we service. 
 
Q: So in that sense, the media has a representative role, as a conduit between what’s 
important to the community and the information that you put in your papers. There has to be 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 4 

that correspondence between the values of the community and the values that are endorsed by 
your papers? 
Hartigan: I think that’s right. I think that so often the news agenda is driven by cliques. I 
think an example of that is the current debate about the NRMA. I think while the board level 
discussions are important, I don’t think they’re of an overriding importance that we need to 
read about it on the front pages of newspapers day after day. I think I would approach it from 
a viewpoint of does it affect the NRMA membership at large? Well I’m sure that they want to 
be aware of it, but I don’t think it should jump up the news ladder of importance to be on the 
front page of the newspaper day after day. 
 
Q: … in previous interviews you’ve talked about your disdain for pretentiousness, how in 
favour of egalitarianism you are, but it comes up as this notion of other people’s agendas, that 
as you’ve just said, there are cliques and there are agendas. What do you mean in journalistic 
terms of agendas? Because it would seem to me in some ways that all journalism involves 
agendas, it’s part of the editorial process whereby priorities are assessed. What do you mean 
by agendas? 
Hartigan: I guess I mean that people who look at news values are representative of the 
broader readership rather than specific elements of it, and I think that too often, that 
journalists aren’t representative of the geography that they serve. For instance, that the 
journalism that they service is largely bounded by areas in this city of Sydney. That’s what I 
call snobbish, pretentious journalism. Now it needs to be driven one step further. There are 
issues right across the spectrum that I think don’t affect everyday values and the readership 
requirements of the public we service… 
 
13.9 NEW ZEALAND CIRCULATION FIGURES ON THE NET 
 
New Zealand newspaper circulation figures can be accessed via the web site of the Wairarapa 
Times-Age of Masterton (one of the few remaining independent newspapers in NZ).  Follow 
the links or go direct to http://times-age.co.nz/industry/npa.html 
 
13.10 WE WERE WRONG (1): THE AGE 
 
Michael Provis told the JEA (Journalism Education Association) net: On May 7, The Age 
published (page 4 Col.6) the following: “We Were Wrong”: 
 
On April 25 “Today” published incorrectly the number of years since the Gallipoli landing; 
the correct number was 86. On April 26 “Today” published the wrong date for the Tiananmen 
Square massacre. The correct date is June 4, 1989. The mistakes were made by a reporter.  
 
Queen Victoria died in 1901, not 1900, as reported in an information panel on Federation 
published on May 1. The mistake was made by an editor.  
 
An article in today's Federation liftout reports that Melbourne's trams were horse-drawn in 
1901. This is incorrect: they were cable trams. The mistake was made by a reporter." 
 
On May 10, page 4, Col 6, “We Were Wrong” − A story published in The Age on Tuesday, 
May 8, referred to Melbourne Girls College as Richmond Secondary Girls College. The 
mistake was made by a reporter. 
 
13.11 WE WERE WRONG (2): SPOTLIGHT 
 
Your editor noticed the following at the foot of the “In the spotlight:” feature in “The Diary” 
column in the Media section of the Australian, 24 May 01, p.2 (the feature highlights how 
someone in the news has reacted to his/her media coverage): “In last week’s Spotlight the 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 5 

photograph accompanying the story about Sean Healy was of another Sean Healy − the 
organiser of the Electrofringe 99 festival. Diary apologises for this error.” 
 
13.12 BLUNDEN’S ROLE EXPANDS 
Herald Sun editor Peter Blunden has been appointed Editor-in-Chief of the Herald and 
Weekly Times publications. He’ll retain his existing position and take over editorial 
responsibility for the Weekly Times, The Sunday Herald Sun and Melbourne Extra. News 
Limited chief executive officer, John Hartigan, says Blunden’s new role will better utilise his 
extensive newspaper experience (Australian, 10 May 01, p.2). 
 
13.13 TABLOID FORMAT AND THE CANBERRA SUNDAY TIMES 
 
Canberra Sunday Times, 6 May 2001, p.2:  “Today the Canberra Sunday Times celebrates its 
first birthday since its  relaunch as a tabloid newspaper on May 7, 2000. We would like to 
take the opportunity of thanking the people of Canberra and the region for their support and 
interest in the new-look Sunday Times. The latest figure for the six months to March 2001 
shows circulation increased by 4.75 per cent to 37,970.  This is the biggest circulation 
increase achieved by any Sunday newspaper in Australia. To celebrate its first birthday, the 
Sunday Times is giving readers the opportunity to win a Gateway computer ...” 
 
13.14 NEWSPAPERS SET MEDIA AGENDA, SAYS ABA 
 
Journalists see newspapers, in particular the Australian and the Daily Telegraph, as the most 
important news and current affairs services, according to a study commissioned by the 
Australian Broadcasting Authority. The study created a great deal of media interest and an 
attack on the ABA chair, Professor David Flint, by Stuart Littlemore on Littlemore on ABC-
TV (see Aust., 3 May 01, p.4, and 4 May 01, p.5; and PANPA Bulletin, May 01, pp.26-27). 
 
13.15 OLYMPICS HONOUR FOR HARRY GORDON 
 
Australian journalist and author, Harry Gordon, was awarded the Olympic Order in Silver in 
Moscow in May for outstanding service to the Olympic cause. Gordon is a former editor-in-
chief of the Herald and Weekly Times Ltd and of Queensland Newspapers Pty Ltd (Courier-
Mail, 26 May 01, p.11). 
 
13.16 LAST OF THE COPYKIDS 
 
Under the above heading, Jim Buckell wrote in “The Diary” in the Media liftout in the 
Australian on 24 May 01, p.2: 
 

‘Next week marks the passing of an era in journalism training at the Sydney branch of 
News Limited, MATP (Mirror Australian Telegraph Publications). It will be the last 
occasion when cadet journalists are chosen from the ranks of copykids - a system which 
had clung on at MATP after it had been abandoned by the other major employers in the 
country. Group editorial manager Warren Beeby, himself a copyboy on the now defunct 
Sydney Daily Mirror in 1960 (along with Blanche D’Alpuget and Anna Torv, a former wife 
of News Corporation chairman Rupert Murdoch), says its a sad passing of an era. “The 
system has served us well but times have changed,” says Beeby, Now, when most 
applicants for cadetships are university graduates, it seems inappropriate to have them 
running errands. Not to mention inefficient. More than one graduate has passed up a 
copy position at MATP in favour of a cadetship at another paper, sometimes in the same 
group. The Daily Telegraph will appoint four cadets next week and the Sunday Telegraph 
one. Together with five cadets on the Australian, they take up their positions in July. 

Copyperson duties will in future be undertaken by clerical staff.’ 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 6 

 
13.17 ALTONA STAR ON CD ROM 
 
In Victoria, Hobsons Bay mayor Brad Matheson has launched the Altona Star on CD ROM. 
The Star, published by the Neyland family in the 1960s and bought by the John Fairfax group 
in the early 1970s, ceased publication about 1978. Guests at the launch on 17 May of three 
CD ROMs, containing digitised pages of the Star, included Bruce and Peter Neyland, sons of 
former Star proprietors Keith and Margaret Neyland. Bruce Neyland says his father told him 
the Star began publication in 1958. Hobsons Bay library manager Peter Hunt says staff 
members Amanda Peckham and Trevor Trotter initiated the plan to digitise the frail copies of 
the Star (Hobsons Bay Times, 23 May 01, p.20 − copy forwarded to ANHG by Tom Darragh). 
 
13.18 THE COMMUTER PAPERS: AN UPDATE 
 
Peter T. Gill writes from Melbourne: “I have seen more copies of MX (the Murdoch 
publication) as the Melbourne Express (Fairfax) is distributed in the morning. After initially 
having MX distributed by young people outside railway stations, News Ltd now leaves copies 
in serve-yourself containers. MX is certainly popular with train travellers! Certainly a higher 
proportion of train travellers are reading MX compared with the Melbourne Herald in the 
glory days of the 1960s.” (See 11.2) 
 
Roy Morgan Research has found (PANPA Bulletin, June 01, p.9) that the Melbourne Express, 
distributed to 60,000 morning commuters, had an average February/March daily readership of 
70,000 while its afternoon rival, MX, had an average readership of 108,000. By March the 
average daily readership of the Express has risen to 88,000 and MX to 125,000. Distribution 
of MX had been stepped up to 75,000 from its start-up figure of 60,000. Morgan also found 
that 56 per cent of Express readers and 59 per cent of MX readers were under 30. By contrast 
only 27 per cent of the weekday readers of Fairfax’s Melbourne flagship, the Age, and 26 per 
cent of News Ltd’s tabloid Herald Sun are under 30. 
 
13.19 A CELEBRATION OF LIFE 
 
To mark the Centenary of Federation, the Quest Newspapers group published − under the 
above heading − a 32-page special weekend issue of each of their suburban newspapers in 
Brisbane. For example, the issue of the South-West News was dated Sunday, 20 May 2001. 
 
13.20 MELBOURNE’S LEADER RE-BRANDS 
 
Leader Community Newspapers is gradually re-badging or re-branding its 32 free weeklies 
with a small in-paper campaign managed by Wilson Everard, reports the Media Flash site. 
Here’s a progress report. 
 
Box Hill: Simon Kinch, now 79, was one of the journalists who worked on the Nunawading 
Gazette and Box Hill Gazette newspapers, after a career that included stints at the Argus and 
the Age. The Whitehorse Gazette becomes the Whitehorse Leader. The paper was established 
by George Baker on 29 January 1965. An early district newspaper was the Box Hill Reporter. 
 
Essendon: The Essendon Gazette started in 1888, and changed its masthead with local 
government amalgamation to become the Moonee Valley Gazette. It too has adopted the 
Leader title. 
 
Heidelberg: The Heidelberger becomes the Heidelberg Leader. The paper began on 26 
March 1897 as the Heidelberg News; it became the Heidelberger on 12 November 1958. 
 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 7 

Keilor/Brimbank: Founding publisher Ray Foletta was used for the name change to 
Brimbank Leader from a publication known for many years as the Keilor Messenger. He was 
joined by journalists Bob Grant and Ralph Wilson in starting the paper: “In those days the 
Broadmeadows Shire Council was unhappy with the coverage it was getting from the 
Essendon Gazette so it approached Leader, but they were not interested.” The men stepped in 
and started the Broadmeadows Observer, then the Messenger in 1969. (“Not even Leader or 
the State Library of Victoria have copies of the Observer before 1964,” notes the article.) 
 
Knox: Pat Hegarty, Neville Hoare and Judith Norton’s proprietorship of the Knox News in 
1970 was remembered as journalist Ben Hopkinson traced the history of Leader’s newspaper 
− which started on 19 April 1967. The paper, which is now the Knox Leader, traces its origins 
to a local Knox Severance Association newsletter. Leader bought the paper in 1972. 
 
Lillydale to Lilydale: William Axford established the Lillydale & Yarra Valley Express on 
30 June 1886. That paper has become the Lilydal-Yarra Valley Leader. It has been within the 
local newspaper group since the 1970s. The first proprietor, Axford, set out to “do all in our 
power to promote the prosperity of the district, develop its resources, maintain its rights and 
stimulate its progress” (Lilydale & Yarra Valley Leader, 28 May 01, pp.1, 3). 
 
Maroondah: Jack Bates, veteran journalist, 92, was used to ease the changeover from the 
Maroondah Mail to the Maroondah Leader. The paper started life in 1924 as the Croydon - 
Mount Dandenong Advertiser, but soon was better known under its Ringwood - Croydon Mail 
masthead. Bates worked as a racing writer on the Age for 45 years before he was made 
redundant: ‘A few of the oldies copped it. I was 61 and it came as a bit of a blow to me.” 
Bates said he walked into the Mail office at Mitcham on the Monday after leaving the Age: 
“We used to have great fun on the paper, no one cared about anything. It was a good paper 
really. It had the support of Ringwood.” 
 
Moorabbin: The Moorabbin News started life in 1889, adopting the Moorabbin Standard 
News Pictorial name 60 years later after being absorbed within the Standard Newspapers Ltd 
group. The Moorabbin-Glen Eira Leader is the new title. 
 
Mordialloc:  The Mordialloc Chelsea News also takes on the Leader nomenclature. It started 
life in 1902 as the Seaside News, then as the Carrum Borough Gazette, and also with separate 
editions for each district. The two News entities were brought together in 1966: “It will have 
an immediate paid circulation of 10,000 and a readership several times in excess of this 
figure.” 
 
Mornington: Phillip Pitt Nind set up the Mornington County Herald on March 22, 1889. The 
Lang Lang Guardian − from 22 February 1902 − was owned variously by J.C. Ryan, H. 
Furze, T. Henderson and G.F. Hopkins, with the last-named setting up the Koo-Wee-Rup Sun, 
incorporating the other titles. Later owners included A.E. Millard, W.J. Bath, Bill Giles and 
Chris Fisher, who started the Cranbourne Sun. The paper now becomes the Cranbourne 
Leader. 
 
Mountain district: In 1946 John and Nell Bennett founded the Mountain District Free Press, 
which has just become the Ranges Leader. The paper was variously under subsequent 
ownership of Rupert Murdoch’s Cumberland Newspapers, and the Mott family’s Leader 
group, before Murdoch interests purchased Leader. 
 
Oakleigh-Springvale: Sally Bird reported on the long history of the Oakleigh and Ferntree 
Gully Times which started life in 1887. Its successors, the Oakleigh-Monash Times and the 
Springvale-Dandenong Times, change to Leader badging. 
 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 8 

Preston: The Whalley brothers, who came from Creswick in country Victoria, were 
remembered in the history piece for the Preston Post-Times, upon its name change to the 
Preston Leader. The flagship Northcote Leader began publication in 1888, soon branched out 
in Preston with its own Preston Post edition, and the Northern Times in Reservoir. The 
Whalley Bros. sold to Decimus Mott and his sons in 1924. 
 
Whittlesea: Walter Mott jun. was chosen as the face to announce that the 66-year-old 
Whittlesea Post will henceforth be the Whittlesea Leader. Mott is part of the family that 
published the paper from its beginnings in 1935, until their sell-out to The Herald & Weekly 
Times Ltd. in the mid-1980s. Mott said the recipe of the family firm’s local newspapers was: 
“Photos and names of people and what they were doing was the most important part of a 
suburban newspaper.” Editor Rick Edwards and manager Peter Zawacki included several 
pages about the paper’s history, noting that Mott remains in the media business as a director 
of East Gippsland -Newspapers including the Bairnsdale Advertiser. 
 
13.21 TEN YEARS OF NEWSPAPER CIRCULATIONS 
 
PANPA Bulletin summarises 10 years of metropolitan newspaper circulations in its May issue 
(p.10). Some snapshots: the two 24-hour papers, the Daily Telegraph and the Herald Sun, 
have lost 20.19 per cent and 15.7 per cent respectively on weekdays; other Monday-to-Friday 
falls:  West Australian 13.85 per cent; Canberra Times 9.89 per cent; and Courier-Mail, 8.93 
per cent. Best weekday gains: Northern Territory News 23.91 per cent and Australian 
Financial Review 19.95 per cent. 
 
13.22 NEWSTEXT 
 
Various News Ltd newspapers published articles on 9 June about Newstext, the online means 
of gaining access to current and archival copes of the company’s Australian newspapers. For 
example, the Adelaide Advertiser said: The archives of The Advertiser and Sunday Mail are 
now available online to the public through Newstext. Newstext, found at 
www.newstext.com.au, is one of the biggest and most comprehensive newspaper databases 
in the world. It contains more than 15 million articles drawn from News Ltd's 130 Australian 
newspapers, and is updated daily. The archives of The Advertiser date back to January 1986 
and the Sunday Mail to August 1988.  
 
Newstext contains also the digital archives of the Australian and Weekend Australian, the 
Daily Telegraph and Sunday Telegraph (Sydney), Courier-Mail and Sunday Mail 
(Brisbane),the Herald Sun, Sunday Herald Sun,  MX and Weekly Times (Melbourne), The 
Mercury and Sunday Tasmanian (Hobart), Northern Territory News and Sunday Territorian 
(Darwin), the Sunday Times (Perth), and regional papers such as the Gold Coast Bulletin, 
Cairns Post, Townsville Bulletin and the Alice Springs Centralian, plus scores of community 
newspapers from the Quest group of newspapers in Brisbane, Leader in Melbourne, 
Cumberland in Sydney and Messenger in Adelaide.  
 
Recently Newstext added data from four leading British papers – The Times, the Sunday 
Times, The Sun and the News of the World – and 11 papers from New Zealand including The 
Dominion in Wellington and the Press in Christchurch. Newstext is available from any 
Internet-enabled PC in the world. It has an online credit card transaction facility, and is 
backed by a rapid search engine and sophisticated database. Searching the database is free – 
downloaded articles for casual users cost $1 each (includes GST) with a minimum purchase 
of 10 download credits. Discount rates are available for schools and large users on 
application.  
 
 
 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 9 

13.23 NON-ENGLISH DAILIES 
 
Further to items 8.23 and 11.10 − which recorded non-English daily newspapers available in 
Australia − we can now report a new title: Vesti, a Serbian daily, albeit in Latin script.  
Proclaiming itself as “the First Daily Serbian Language Newspaper in Australia”, it appears to 
be based on an expatriate Serbian publication published in Germany, but also includes local 
content. Cost is $2. 
 
13.24 SUNDAY PAPERS (1): GEELONG DEATH 
 
Geelong’s Sunday Advertiser ceased publication on 20 May 2001 (see 13.5) after only eight 
months. Chief executive Colin Duck said the state of the economy and the effects of the GST 
had produced a difficult environment in which to launch the paper. “We had good support 
from local advertisers and readers but found it very difficult to attract national advertising into 
the new product,” Duck said. In better circumstances, the Sunday title may be relaunched 
(Geelong Advertiser, 23 May 01, p.3). 
 
13.25 SUNDAY PAPERS (2): IPSWICH BIRTH 
 
The Queensland Times, Ipswich, began publishing a free Sunday paper on 29 April. It 
delivers 32,000 copies of the paper, Ipswich on Sunday, to homes in the Ipswich area.  
 
13.26 SUBSCRIPTION DEALS 
 
The Sydney Morning Herald offered (26-27 May, p.2) 40 per cent off cover prices if you had 
the Saturday SMH and the Sun-Herald home-delivered (i.e. $2 a week) and 35 per cent off if 
you had the SMH six days a week and the Sun-Herald home-delivered ($5.60 a week). [Also 
see 12.7, 12.8 and 12.9.] The Australian plugged heavily its $4.40 offer for six-day delivery 
of the Australian and Weekend Australian. The offer closed on 30 June. 
 
13.27 RON McLEAN WINS SECOND BUDD AWARD 
 
Ron McLean, editor of the Namoi Valley Independent, Gunnedah, NSW, since 1979 (apart 
from six months in 1998-99 when he started a paper at Ulverstone, Tasmania), has won his 
second Sir Harry Budd Memorial Award for country journalism in NSW (North West 
Magazine, 11 June 01, p.3). He won the award with a series of articles entitles, “Snapshots of 
Gunnedah”. He first won the award in 1998. 
 
13.28 TERRY O’SHANE (1): NEWSPAPER GAGGED 
 
Lawyers acting for Terry O’Shane, a north Queensland ATSIC leader, successfully obtained a 
Queensland Supreme Court interim injunction preventing the Courier-Mail, Brisbane, from 
publishing a story about him (Courier-Mail, 23 June 01, p.1). The lawyers also contacted the 
Australian, threatening the same legal action if allegations about Mr O’Shane were to be 
published (Australian, 25 June 01, p.5). On 27 June in the Supreme Court in Cairns, Justice 
Stanley Jones confirmed the injunction. In reporting the court’s decision, the Courier-Mail 
said: “But it is worth emphasising the Courier-Mail never told Mr O’Shane that it had 
explosive material, that the allegations against him emanated from Dr Scott, or that it had 
lined up a string of victims who were prepared to launch into print against him. Far from 
stifling discussion, the injunction was destined to shake out more information… The Courier-
Mail at no stage sought to have the allegation raised in Parliament [see 13.29] (Courier-Mail, 
28 June 01, pp.1-2). 
 
 
 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 10 

13.29 TERRY O’SHANE (2): NAMED IN SENATE 
 
In the Senate on 25 June, Senator Bill Heffernan named Terry O’Shane as the alleged abuser 
of the daughters of prominent Aboriginal activist, Dr Evelyn Scott. Senator Heffernan said the 
allegations against Mr O’Shane were widespread. Mr O’Shane vehemently denies them. 
Senator Heffernan also accused the deputy chair of ATSIC, Ray Robinson, of hypocrisy in 
calling for chair Geoff Clark to stand aside while allegations against him of rape were 
investigated. Senator Heffernan said Mr Robinson had been convicted of rape and jailed in 
the 1960s (Courier-Mail, 26 June 01, p.1).  See also 13.46.16-18. 
 
13.30 WORKING WITH SIN 
 
Your editor has received, from Ben Hawke, executive producer of Australian Story, a copy of 
the Straddie Island News (the SIN, for short). It’s a monthly quarterfold that serves North 
Stradbroke Island, Moreton Bay, Queensland. Editors are Ben’s wife, Trish Lake, and Liz 
Johnston. 
 
ITEMS RELATED TO NEWSPAPER HISTORY 
 
13.31 THE ARGUS, THE CONFERENCE 
 
“The Argus: The life and death of a great Melbourne newspaper”: A one-day conference 
exploring aspects of The Argus newspaper (1846-1957) will be held on Monday, 24 
September 2001, 10am-4pm, at RMIT University, City campus, Melbourne. It’s expected to 
interest journalists, historians, academics and others interested in what became a Melbourne 
institution. Register your interest now, and you will be sent full details closer to the date. 
Phone inquiries: Dr Muriel Porter (03) 99252914. Email inquiries: sybil.nolan@rmit.edu.au 
or visit the conference homepage at http://fifth.estate.rmit.edu.au/argus 
 
13.32 AUSTRALIAN MEDIA TRADITIONS CONFERENCE 
 
From Rockhampton, Denis Cryle reports: The Australian Media Traditions conference, held 
at Rydge’s Resort, Yeppoon (13-15 June), featured a range of prominent speakers and media 
historians.  The first day was dedicated to a seminar on public culture and consensus-making, 
including a keynote address by Paul Kelly, international editor of the Australian, and a range 
of papers on federation and national issues. Two important themes of ANHG interest, 
developed over the following two days, were, firstly, cartooning and visual traditions in 
association with a panel of prominent newspaper cartoonists (such as Bill Leak and Rod 
Emmerson) and a number of academic papers (Andrew Wallace, Marian Sawer) and 
secondly, the role and evolution of regional media through the testimony of practitioners as 
well as academic analyses (Meadows, Hand Kirkpatrick). 
 
On the latter theme, it was pointed out by both Rod Manning (formerly editor of the Daily 
Mercury, Mackay) and Rod Kirkpatrick that, under recent corporate control, there has been a 
tendency to downgrade the preservation of local in-house newspaper collections. The 
overseas experience, outlined by Philip Cass, is that different newspaper groups are opting for 
different preservation methods and technologies, thereby creating further uneveness in quality 
and access. 
 
The issue of preserving newspaper archives was also raised in the Author Panel by Bridget 
Griffen-Foley in relation to her work on Consolidated Press and further developed in her 
feature published on the conference in the Media liftout in the Australian (see 13.46.14). Her 
concerns extended to company records where a lack of indexing, of systematic indexing and, 
more recently, moves to computerisation, pose significant new challenges for researchers. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 11 

Similar concerns were voiced in other sessions in relation to researching the historical role of 
women in the media or the place and significance of alternative publications and broadcasters. 
 
The other important issue, aired but not discussed in any detail was Elizabeth Morrison’'s 
reminder that (5 March) 2003 marks the bicentenary of Australia’s first newspaper, the 
Sydney Gazette. [Dr Morrison and some conference-goers proposed a one-day seminar at the 
State Library of New South Wales and investigations are proceeding. − Editor] What should 
be done in conjunction with this event and whether a Historical Dictionary of Newspapers 
should engage media historians collectively are still significant questions waiting to be 
addressed. Clem Lloyd rightly pointed to the interstate hurdles confronting individual 
researchers so a collective approach seems the most likely to succeed down the track.  
 
AMT Conference papers will become available online c/o CQU or in book form c/o UQP. For 
further information, contact conference convenor Denis Cryle on email at 
d.cryle@cqu.edu.au 
 
13.33 FRONT-PAGE NEWS 
 
Item 3.6 recorded the dates on which some Australian newspapers first placed news instead of 
advertisements on their front pages.  Some more dates are listed below, as contributed by 
Victor Isaacs and Rod Kirkpatrick. (If you can add to this list, contact the editor and he will add to 
the list and eventually publish a much more comprehensive list.) 
 
Maryborough Chronicle Qld 1 September 1938 
Telegraph Brisbane, Qld 10 January 1931 
Tweed Daily  Murwillumbah, NSW 20 February 1941 
Bendigo Advertiser Bendigo, Victoria 4 June 1941 
Newcastle Morning Herald New South Wales 30 June 1941 
Toowoomba Chronicle Qld 25 May 1942 
Morning Bulletin Rockhampton, Qld 19 October 1942 
 
Victor Isaacs continues: Now for some information about the process in New Zealand.  NZ 
dailies started to change to front-page news only well after the process was finished in 
Australia (the West Australian aside). The first NZ newspaper to place news instead of 
advertisements on its front page was the Christchurch Star-Times, an evening paper, as late as 
February 1946. Soon after, another evening paper under the same ownership, the Auckland 
Star, also did so. About the same time an evening Labour paper, the Southern Cross, began 
publication in Wellington and had front-page news.  Also in 1946, the Wellington Evening 
Post, adopted back-page news.  Sometime between 1946 and 1953, the Otago Daily Times of 
Dunedin adopted front-page news. In 1953 this was still the only morning paper in NZ to 
have front page news! [Reference: Newspaper News 25th Anniversary Issue, Sydney, May 
1953, p.70] 
 
13.34 A SORRY TALE OF PRESS, PULPIT AND BISHOP 
 
From Sydney, Ken Sanz writes: In 1896 under the chairmanship of Alexander Forrest, in 
Perth The Morning Herald newspaper was born. It had been a successful financial venture 
making $22,000 in its first year. In March 1905 the Catholic Bishop of Western Australia 
purchased the newspaper on behalf of the church as an investment and as a means of 
influence for the church. The vicar general of the diocese became the chairman, but its 
circulation began to fall off. Some said that this was because of the bishop’s decision to give 
no information on horse racing! He considered the public obsession with gambling was 
excessive and not in the best interests of the State. 
 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 12 

In December 1908 the vicar general died and the losses on the newspaper were revealed to the 
bishop for the first time. It was also revealed that the diocese was liable for these debts. The 
Morning Herald ceased publication on 20 January 1909 and was placed in the hands of 
liquidators. The indebtedness, thought to be around $47,400 was later discovered to be close 
to $90,690. The church instituted an inquiry and it found that there had been no underhand 
illegality. The cost of running newspaper at a debt plus the money owing on the properties the 
church had purchased had run the diocese into debt. 
 
In May 1910 the 72-year-old bishop handed in his resignation, because of the economic 
conditions of his diocese. I am not sure what the moral of this is, but here are some 
possibilities: Never let a church near a daily newspaper. Invest in a newspaper or a business 
you know nothing about and you will go broke. Don’t take on the issue of gambling single-
handedly or your own gamble might come to light. Piety has no place in journalism. 
 
[Source: The History of the Catholic Church in Western Australia 1829-1979, Archdiocese of 
Perth 1979] 
 
13.35 A PRINTER FROM THE MANLY DAILY IN 1924 
 
Following is the edited version of a letter to Rod Kirkpatrick from Charles W. Goodman, of 
Harbord, NSW,  postmarked 16 March 2001. 
 
I started my apprenticeship with The Manly Daily in 1924 as “letterpress machinist” on 
Platens and Wharfedales, Demy Folios, Royal and D. Royals hand-fed machines, in the 
Commercial Dept., and The Daily itself, four pages, was printed on an 18-inch Bell and 
Valentine Rotary.  
 
Like most printers of those days we served a six-year term, and most carry the scars of no 
guards on machines − in my case and top of left middle finger and various twists and scars on 
other fingers. I finished my indentures at Xmas 1929 in the big depression. No work 
anywhere. A mate and I rolled our blues and set off and cycled over most of South NSW and 
Victoria. To no avail. Everywhere the same story. Most towns, 85% or so out of work. I 
would not like to see those times again. 
 
The 18-inch Rotary printed from four half-circle stereos and fed from a reel and the printed 
paper was cut off by a rotating knife which ran cross-wise and had serrated knife and as it 
rotated it cut with a helluva whack which could be heard about a mile away on still, clear 
nights. By the time the machinists fitted the plates set up machines, paper roll, etc., it would 
be midnight, so you can imagine the neighbours’ anger, etc. Quite often the paper crew were 
not game to go out as there would be a mob outside threatening to tear them limb from limb. 
Sorry for my lousy writing but you can blame the Platens for crook fingers. 
 
The Manly Daily was started by a Mr Trennery. He bought out a cove by name of Lincoln 
who printed the first papers in Manly. Trennery’s was officially started in 1906. Lincoln used 
to print his on a Double-Royal Flatbed. I was apprenticed to Trennery who went to school 
with my mother in a gold-mining town, Newtown, out from Ballarat in the gold-rush days. 
 
Eventually the Daily built new premises rear of Sydney Road, Manly, with a basement and 
put in a 36-page Rotary, still using half-circle stereos. This machine ran for years but by now 
I had no connection with the Daily, what with Depression followed by World War II. I was 
working in Sydney at my trade of letterpress machinists and finished up in 1974. Retirement 
after 20 years as factory manager with the Dee Why Printing Works.  
 
The Daily, like others, has gone the modern way, is still delivered five days a week but 
printed at Parramatta, about 20 miles away and, of course, modern as tomorrow. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 13 

 
P.S. I am now 92 and fit as a Mallee bull. I spent my 70th birthday cycling around the South 
Island of New Zealand. 
 
13.36 NEWSPAPER INDEXES 
 
From the National Library of Australia, Paul Livingston (plivings@nla.gov.au) writes:  
“Newspaper Indexes - [State]” is a new category added to the National Library of Australia 
(NLA) web pages under the “Indexes and Databases” listings. To get to it from the NLA 
home page (http://www.nla.gov.au) choose “Research and Information Services” then 
“Indexes & Databases”.  
 
The newspaper indexes are those items held in the NLA in print, microfilm, and microfiche 
formats. Some electronic sources will be identified. I am working on the Australian 
newspaper indexes first and once we have them up will start with the overseas indexes. The 
object is to provide a single point identifying newspaper indexes held in the NLA or online 
for the benefit of researchers. The listing will contain all indexes including those that refer 
only to births, deaths and marriages, Internet and CD-ROM indexes. [Readers should not 
forget the listing of Indexes in the ANHG Newsletter No 4, February 2000, item 4.4]  
 
13.37 PRINTING MUSEUMS (1): MELBOURNE 
 
Here is the URL for Michael Isaachson’s Melbourne Museum of Printing: 
http://home.vicnet.net.au/~typo/welcome.htm 
It’s located at Footscray but you need to telephone to arrange an inspection. The Website 
includes a Collection Index (machines, founts, artefacts, etc.); a Program Index (classes and 
workshops for students and professional development, etc.); and Glossary of Type and 
Printing (clear definitions of hundreds of terms − alphabetic and thematic browsing). [The 
glossary is fabulous. − Editor.} 
 
13.38 PRINTING MUSEUMS (2): PINNAROO  
 
From Sydney, Jürgen Wegner writes: Located just inside the South Australian border, near 
Murray Bridge, the Pinnaroo Printing Museum is worth a stop if you are ever driving across 
to Adelaide. It’s on the Mallee Highway, the shortest route between Sydney and Adelaide. 
The museum is part of the Mallee Heritage Centre complex containing the Gum Family 
Collection of more than 1500 exhibits (90 engines, tractors, farm machinery, a bush kitchen, 
etc.), a Mallee Panorama, the Wurfel Grain Collection, and a Heritage Museum. The Printing 
Museum is intended as a working museum and has been put together to show what the 
average regional letterpress printery 1920-1950 would have been like. Apart from the usual 
paraphernalia, it contains six presses (including an Albion, Chandler & Price, Payne 
newspaper press, Swift and Kelly presses), four Linotypes (including a Model 8 and an 
English ‘48’), an Intertype and a Monotype. 
 
The printer, Robert W. Wilson, can be contacted at 2 South Terrace, Pinnaroo SA 5304. Open 
Monday to Saturday, 10 am-1 pm. Or by arrangement. Ph.: 08 8577 8644; Fax: 08 8577 8655.  
 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 14 

13.39 ENGRAVERS (1): RESEARCH INTERESTS 
 
Add to 12.42: 
 
BURGOYNE, Sandy (Warrandyte, Vic.): Is researching the 30-year history of the 
Warrandyte Diary, a community newspaper, for his Masters thesis; has worked with the 
Diary on and off for more than 20 years as a journalist and photographer; has come to 
appreciate the importance of local news in an increasingly globalised world.  
Email: leanburn@telstra.com 
 
DARRAGH, Tom (Melbourne): Is compiling a directory and biographical dictionary of 
Victorian 19th Century engravers and lithographers. This includes both individuals and firms. 
Although it is now in its final stages of completion, any information that could be of use 
would be gratefully received. Because of the nature of the trade, a lot of information on 
letterpress printing firms will be incorporated and even a bit on newspapers when they 
impinge on the main theme, this particularly applies to principals of some of the letterpress 
firms that also dabbled in lithography. Email: tdarragh@museum.vic.gov.au 
 
FARRELL, Frank (Sydney): Teaching and research interests in the media and Australian 
Identity, with special interests in media imagery and society. Presently working on a second 
edition of Themes in Australian History. (School of History, University of NSW, Sydney 
2052.) 
 
13.40 ENGRAVERS (2): MUSIC PUBLISHERS 
 
When the ANHG list received an email of Tom Darragh’s research interests (see above), 
Gordon Woolf (gordon@worsleypress.com) responded: In England, many of the larger 
music publishers employed lithographic engravers, and I believe at least a few of the bigger 
ones in Australia did, too. I can recall asking a question about this when speaking to one of 
the executives of Nicholson’s in Sydney about 1971 while I was in negotiations to buy Music 
Maker magazine from them (it cost me less than $400 including the subscription addressing 
machine and before long I found out why). 
 
I recall being told that they had employed engravers but I’m not sure how recently they’d 
gone. Nicholson’s group, then owned by EMI, included Allen’s and other retailer/publisher 
businesses in the UK tradition of Chappells, Francis Day & Hunter, etc., and I was asking 
because I'd done a story on the FD&H engravers in London in the late 1960s at a time when 
they were threatened by the first electric music typewriters. 
 
In London, a very substantial proportion of sheet music was printed by Lowe & Brydone (not 
sure about that final “e’) in North London, who, being used to high volume lithographic work 
for popular sheet music were well placed to produce what they claimed had been the first 
photo-illustrated London newspaper, though I can no longer remember whether that was in 
the early 20th or late 19th century. Songsheets were a very early way of distributing news on 
the streets, and it seems the music/newspaper link occurred in many ways before the present 
“entertainment” conglomerates.   
 
13.41 SOME REFERENCES TO NOTE 
 
13.41.1 Table Talk, the business and social weekly magazine published in Melbourne, carried 
from 6 October 1893 until 16 February 1894 a series entitled “The Newspaper Press of New 
South Wales”.  After reviewing the history of the Sydney press, it gave a description of all 
current daily and weekly newspapers and of magazines (reports Victor Isaacs). 
 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 15 

13.41.2 Kelly Burke, “Fulfilment comes first for Fred”, Sydney Morning Herald, 29 July 
1996, p.18. Saying goodbye is always hard, but after more than 6,700 stories and 33 years, 
music critic Fred Blanks is retiring. And: Fred Blanks, “Reflections on the role of a music 
critic”, also SMH, 29 July 1996, p.18. 
 
13.41.3 “Digest of 25 Years …”, Newspaper News, 25th Anniversary Magazine, May 1953, 
p.44. This article covers, very briefly, some of the main newspaper events of the period 
covered by the first 25 years of the trade publication, Newspaper News. 
 
13.42 NORTHERN DISTRICT TIMES CELEBRATES 80TH ANNIVERSARY 
 
Albert Jagger began publishing the Epping and District Times (soon to be the Northern 
District Times) in 1921 in his family home in Norfolk Street, Epping, on Sydney’s Hornsby 
(via Strathfield) railway line. Albert’s seven children played their part in the paper which 
soon moved into Notsons’ Garage before settling into 10 Bridge Street. Arthur was the 
reporter, Fred was a Linotype operator, Wally and Leonard were machinists, Cyril was a 
compositor and Esmé and Ethel worked behind the front counter. The Jaggers sold to Harry 
Campbell about 1943. Earl White bought it in the early fifties and it became part of the 
Cumberland Newspapers group, which Rupert Murdoch bought in February 1961. On 9 May 
2001 the Northern District Times it published its 80th anniversary issue complete with 
historical articles − the basis for the notes in this paragraph. It counts the Prime Minister, John 
Howard, as one of its regular readers. Distribution is 55,000 and readership is put at 132,000. 
Di Bartok has been the editor for the past 10 years. (Your editor was featured in the main 
story on Page 1 of the Northern District Times of 28 August 1963 as the spokesman for a 
group asking Ryde Council to rescind a decision it had made.) 
 
From Lismore, Roy Dunstan, who sent the special issue of the ND Times to the ANHG, 
writes: “My father, A.A. ‘Gus’ Dunstan, took a job with the Times in May 1940 when the 
paper was still being produced at Epping, and he continued at Epping until his retirement 
about 1965 − except for a couple of months at the Molong Express in the second half of 1949 
[when owned by the Orange-based Rural Newspapers Ltd group, not to be confused with 
Rural Press Ltd, which emerged in 1981]. The dates mentioned in the article on Page 3 are not 
accurate as far as I can remember … As for me, I worked at the printery [at Epping] on 
Saturdays and holidays while at school and early University − 1942 to 1944, as well as I can 
remember, and I became expert at the foot platen! I graduated to occasional jobs on the power 
platen and on the folio machine, as well as the usual tasks of melting the scrap lead and 
cleaning up. Regular productions during the 1940s included church papers, Fook’s Famous 
Fowls catalogue each year, and the State chess magazine edited by Mr Purdy.” 
 
13.43 FIRST EDITOR OF SMH A PIONEER VOICE OF FEDERALISM  

Having languished, substantially forgotten, for nearly 150 years, the first editor of the Sydney 
Morning Herald is enjoying something of a revival with two collections of his work being 
published. Best known for his history of Tasmania, John West is now being acknowledged for 
his persistent efforts promoting federalism, through both the Anti-Transportation League and 
a series of essays. Under the rallying cry of “The Australias are one”, West argued in 1854 for 
a Great Council of the Australias with the power to raise an army, among other things. “Laws 
affecting life and liberty, the regulation of courts, the removal of judges, the court of last 
appeals would all be naturally confided to the great council of the Australias.” West was the 
Herald's first official editor, a post he held from 1854 until his death in 1873. He also 
designed one of the first Australian flags, a standard which bears a striking resemblance to the 
present national flag. This first flag, made for the Australasian League in 1851, was hand-
sewn by West’s wife and members of the Launceston Congregationalist Church. (See Sydney 
Morning Herald, 10 May 01). 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 16 

13.44 NEW YORK POST BEING DIGITISED 
 
The New York Post has teamed up with Cold North Wind to digitise and publish the archives 
of the newspaper on the Internet. The Post was founded in 1801 and is the oldest 
continuously-published daily paper in the United States. It is anticipated that the archives will 
be available for the Post’s 200th anniversary in November 2001. 
 

13.45  STARTING A NEWSPAPER AT MUNGINDI 
 
Rod Kirkpatrick writes: If you study a map of eastern Australia and trace your finger along 
the New South Wales-Queensland border west from Tweed Heads/Coolangatta almost until 
the border becomes a straight line (instead of following a mountain range or a river), you’ll be 
close to Mungindi (pron. Mung-in-dye), NSW. It’s about 120km north-west of Moree, NSW, 
and about the same distance south of St George, Qld. It was in this town on 2 April 1898 that 
Charles Herbert Walker, who had “never had any connection with a newspaper, or experience 
in anything in the way of journalism”, established the town’s first paper, the Mungindi News 
and NSW-Queensland Border Record. For three years he had been trying to gather enough 
support and equipment to start a paper, but try how he could, “nothing could be brought to a 
head”. Repeatedly, just when his hopes would be rising, something unforeseen would turn up 
and they would be dashed again. But things had changed since the beginning of 1898 and the 
amount of advertising support received for the first issue − considering nobody knew what the 
paper would be like and Walker lacked newspaper experience − had been surprising.  
 
Walker intended to make the Mungindi News − it appeared each Saturday and cost sixpence − 
a “bright, readable, and useful little paper” and he noted that he had been thrown almost 
entirely on his own resources to produce the first issue. “Some of my friends, whom I was 
depending on for assistance, deserted me to battle through as best I could.” Walker said the 
paper’s policy would be “to deal with all political and social subjects on the broad principles 
of Liberality and Justice to all classes”. The News would give “brief but accurate reports of all 
general topics such as law and police news, public meetings, committee and general meetings 
of all district institutions and societies, matter relating to pasture, flock, and wool sales, 
agriculture, religious notices, commerce, trade and finance, sporting, mining and other doings, 
within the scope of a well-conducted, independent journal”. The policy outline continued: 
 

To publish all public matters without reservation, compatible with the desire to foster the 
goods elements of the district, in a fair an impartial manner, not recognizing nor catering 
to party or faction, and in all ways to give a succinct and accurate exposition of functions 
tending to trending towards good an improved conditions and the public weal − indeed, 
strenuously to avoid the hurtful, and promoting the harmony of matters affecting the 
community and district.  
To claim independence in politics, so that political matters of local importance shall 
occupy a zone of local tendency, while at the same time matters of national importance 
may be dealt with broadly according to national principles and ethics. 

 
And so, Walker’s policy unfolded, belying his lack of newspaper experience. Telegrams and 
cablegrams would be used because of the need for brief, quick and early news from the chief 
centres of commerce. James Henry Madgwick deserved the credit for how well the journal 
had been printed, Walker said. “The News is with the people and for the people, and will be 
always at their service; therefore, I hope they will make use of it whenever an opportunity 
occurs.” He was well aware that “there are a few who are dubious as to the result of our 
venture”. Walker knew how to deal with topics briefly. The first item in his “Local Notes” 
column” read: “Cricket match to-day, Watercourse v. Mungindi. Play to commence at 10 
o’clock.” The second: “P. and A. Society meeting also to-day. Business important. All 
members requested to attend.”  
 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 17 

Walker sent out a free copy of the first issue to everyone in the district who had not already 
subscribed and asked them to post it back if they did not wish to subscribe. They were to 
attach their names so that they could be struck off the mailing list. Walker cannot have been 
overwhelmed with support, for he sold the newspaper some time late in 1899 and he himself 
left Mungindi at the end of November 1898. He was farewelled by 25 people at the 
Commercial Hotel on Saturday evening, 26 November, and left at 5am the next day, by 
bicycle, for Moree, arriving there at 6pm. He then caught a train to Toowoomba, Qld. (Now I 
want to know what he did with his life after Mungindi.) 
 
Following is a brief chronology of the Mungindi News, drawn up from available files. The 
paper continued publication until the 1920s. 

 
The Mungindi News and NSW-Queensland Border Record 

 
1898:  2 April − Began publication. Weekly.  
 Proprietor: Charles Herbert WALKER. 
 Printed at office, St George Street, Mungindi. 
1898: 26 Nov. − Printed and Published by James Henry Madgwick jun.  

for Charles Herbert Walker. (James H. Madgwick [sen.?] ran a newsagency in 
Mungindi). Same imprint until 29 July 1899. Missing from files: August-Dec. 1899. 

1900: January − Proprietors: Charles Herbert McGee and Wallace F. Thompson. 
 (McGee was running a business as a Practical Watchmaker and a Manufacturing 
 Jeweller in Mungindi) 
1900: 19 Nov. − Printed and published by James Henry Madgwick for the proprietress, 
 Martha Elizabeth Madgwick. J.H. Madgwick was listed as Editor and Manager − 
 in editorial masthead.  To end 1901. Missing from files: Jan. - April 1902. 
1902: May − Herbert John Davison now appears as proprietor (Jan.-April files missing). 
 To 8 August 1903. 
1903: 15 August − Printed and published by Ernest A. Pratt-Bingham, for the proprietors, 
 C.J. Davison and E. Pratt-Bingham. To c.1 Jan. 1904.  
 (8 and 15 Jan. imprints obliterated). 
1904: ca 8 Jan. − Ernest Pratt-Bingham, sole proprietor. To 25 July 1907. 
1907: 1 August − Proprietors E.A. Bingham (sic) and H.G. McKay.  
 (They were listed also as Stock and Station agents.) 
 
13.46 RECENTLY PUBLISHED (1): ARTICLES 
 
13.46.1 MARKED MAGS by Natasha Bita, Australian, Media liftout, 17 May 01, pp.6-7. 
The key players in the cut-throat game of magazine publishing are examined as PMP’s stable 
of 33 Australian magazines and a clutch of British titles is on offer.  
 
13.46.2 BLUNDEN TO BE SUNDAY DRIVER by Andrew Dodd and MAKING NEWS by 
Martin Chulov, Australian, Media liftout, 17 May 01, pp.12-13. Recent editorial changes at 
News Ltd, especially at the Australian, Daily Telegraph and Herald Sun and Sunday Herald 
Sun, are discussed. 
 
13.46.3 VOICE OF THE PEOPLE by Andrew Fraser, Australian, Media liftout, 17 May 01, 
p.9. Reflections on the first 10 years of the Koori Mail. 
 
13.46.4 FAIRFAX FIGHTS BACK IN MELBOURNE COMMUTER WAR by Jack 
Beverley, PANPA Bulletin, May 01, p.37. Fairfax has responded well to the nasty wake-up 
call it received in the early stages of Melbourne’s free daily commuter war. 
 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 18 

13.46.5 DRAWING BLOOD by Elizabeth Farrelly, Sydney Morning Herald, Spectrum 
section, 19-20 May 01, pp.8-9. Australia’s tradition of brilliant cartooning has made rocking 
the establishment boat a seriously funny business. 
 
13.46.6 THE HIDDEN PERSUADERS by Jane Cadzow, Sydney Morning Herald, Good 
Weekend Magazine, 26 May 01, pp.20-24. It’s the invisible hand behind much of the news, 
the sophisticated spin machine that can rescue reputations or crucify a competitor. And some 
of its practitioners will stop at nothing. 
 
13.46.7 CONSUMER COMPLAINTS ABOUT THE PRESS by Professor Ken McKinnon, 
Australian Press Council News, May 2001, p.6. In an opinion piece originally written for the 
Newcastle Herald, the Press Council’s chairman gives his interpretation of the council’s role. 
 
13.46.8 PRINT’S PRINCELINGS by Andrew Dodd, Australian, Media liftout, 31 May 01, 
pp.6-8. Targeting hobbies, lifestyles and small business, independent spirits are finding there 
are profits to be made in publishing’s nooks and byways. Publishers featured are Larry 
O’Toole, of Castlemaine, Vic., Rob Sloane, of Tasmania, Andrew Smith, of Perth, Joanna 
Love, of Sydney, and Andrew Stewart, of Brisbane. 
 
13.46.9 BIG IDEA’S PROSAIC END by David Brearley, Australian, Media liftout, 7 June 
01, p.3. A potted history of the Australian Review of Books, upon its demise two issues short 
of what would have been its fifth anniversary. [The first issue appeared in September 1996 
and the final issue appeared in the Australian on 13 June 2001. The “Weekend Review”, in 
the Weekend Australian, now carries “an expanded books section, with something of an ARB 
flavour, once a month.] See also: IDEAL GLOWS IN JOURNAL’S ASHES by Luke 
Slattery, Australian, 13 June 01, p.11, and PLAN FOR THE ARB, letter to the editor, by Jill 
Kitson, Australian, 14 June 01, p.10. 
 
13.46.10 THE JUMPING STOPS IN JOONDALUP by Tony Rees, Scoop, Vol. 15, No. 1, 
Summer 2001 (published by MEAA, Western Australia), pp.8-9. The Joondalup City Times 
was a brave attempt to establish a new suburban paper. It began on 15 May 2000 and ceased 
in October. 
 
13.46.11 WHERE NEWSPAPERS ARE FEW AND REPORTERS AND PRINTERS ARE 
SCANTY, by Rod Kirkpatrick, PANPA Bulletin, June 01, pp.37-39. A history of newspapers in 
Blackall, Queensland, since the Western Champion began publication there in 1879. The town 
lost its newspaper, the Blackall Leader, on 29 March this year. 
 
13.46.12 PRINTING’S HISTORY FINDS A NEW HOME IN ARMIDALE, North West 
Magazine (NSW), 28 May 01, pp.1-2. The story of the rehousing in Armidale’s New England 
Regional Art Museum of the F.T. Wimble and Co. printing collection from Rydalmere, Sydney. 
 
13.46.13 Two pamphlets by John Gale, the founder and long-time editor of the Queanbeyan 
Age, have been reprinted.  They are “The Federal Capital.  Dalgety or Canberra: Which?”, 
originally published in 1907, and “Trout Fishing on the Goodradigbee”, originally published 
in 1904. They are available from Claire Lewis, 1 Dakin Place Hackett ACT 2602; tel. 02-
6248 0302. 
 
13.46.14 JOURNALISM TRAPPED IN THE PRESENT SENSE by Bridget Griffen-Foley, 
Australian, Media liftout, 14 June 01, pp.12-13. Australia’s news media, focused on the 
present, has neglected to preserve its past. 
 
13.46.15 APPROACHING THE END OF THE PRINT RUN by Richard Walsh, Australian 
Financial Review, 4 May 2001, pp.6-7. How online technology is remaking the publishing 
industry. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 19 

 
13.46.16 WHEN THE PRESS IS JUDGE, JURY AND EXECUTIONER by Geoff Clark, 
Sydney Morning Herald, 20 June 01, p.18. The ATSIC chair declares his innocence of the 
rape allegations contained in the SMH and Age reports of 14 June (see 13.5, and 13.30). 
 
13.46.17 VIOLATION, BUT OF WHOM? By Stuart Rintoul, Australian, Media liftout, 21 
June 01, p.3. Was the Fairfax press right to print allegations that Geoff Clark raped four 
women? 
 
13.46.18 MEDIA ISN’T OUT TO CONVICT CLARK by Frank Devine, Australian, 21 June 
01, p.11. Defence of the publication by the Fairfax newspapers of the rape allegations against 
Geoff Clark. Devine says failure to tackle the real problem of Aboriginal family violence is an 
outrage. 
 
13.46.19 THE PRESS PROPRIETOR AND THE POLITICIAN: SIR FRANK PACKER 
AND SIR ROBERT MENZIES by Bridget Griffen-Foley, Media International Australia, No. 
99, May 2001, pp.23-34. Insights into Sir Frank’s sometimes turbulent relationship with Sir 
Robert − from Packer’s most recent biographer (in this special “Australian Media history” 
issue of MIA which includes a 2½-page introduction in which Griffen-Foley and David 
McKnight discuss recent significant contributions to Australian media history). 
 
13.46.20 FACTS VERSUS STORIES: FROM OBJECTIVE TO INTERPRETIVE 
REPORTING by David McKnight, Media International Australia, No. 99, May 2001, pp.49-
58. An examination of both objective and interpretive modes of reporting by the Sydney 
Morning Herald since World War II. 
 
13.46.21 HIDE AND SEEK by Martin Chulov, Australian, Media section, 21 June 01, pp.6-7. 
Freedom of Information laws have not loosened the political gatekeepers’ hold on sensitive 
information. 
 
13.46.22 CONVERGENT VIEWS by Sally Jackson, Australian, Media section, 28 June 01, 
pp.12-13. The layout of tomorrow’s newsroom will facilitate cross-disciplinary teamwork. 
 
13.46.23 PERIODCIAL PERILS OF PRINT by Kerrie Murphy, Australian, Media section, 
28 June 01, p.14. Some commuters are ditching their usual reading matter and upstaging 
fellow commuters with some strange magazines. 
 

13.47 A select chronology of Australian newspaper events,  
1960-1969 

 
February 1960 Rupert Murdoch makes first move into Sydney, acquiring Cumberland 

Newspapers Pty Ltd, a chain of 24 suburban titles. 
1960 In response to Murdoch’s purchase of Cumberland, John Fairfax 

and Consolidated Press establish Suburban Publications Pty Ltd. 
20 May 1960 Rupert Murdoch buys Daily Mirror, Sydney, from O’Connell Pty Ltd 

(Fairfax). 
1960 Sir Frank Packer’s Consolidated Press acquires the Maitland 

Mercury. 
14 January 1961 W.O. Fairfax resigns from the chairmanship of John Fairfax Ltd. 
11 March 1961 W.O. Fairfax re-appointed chairman of John Fairfax Ltd. 
30 September 1961 John Fairfax acquires 45 per cent interest in Newcastle Newspapers Pty 

Ltd, publisher of Newcastle Morning Herald and Newcastle Sun. 
24 October 1961 The weekly Australian Financial Review becomes a bi-weekly. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 13   July 2001 Page 20 

1 April 1963 Western Advocate, Bathurst, results from amalgamation of the 
Western Times and the National Advocate, both dailies (Western 
Advocate, 1/4/1963, p.1). 

21 October 1963 The Australian Financial Review becomes a daily. 
30 April 1964 John Fairfax acquires Federal Capital Press of Australia Pty Ltd, 

publisher of Canberra Times. 
15 July 1964 News Ltd launches The Australian. 
13 December 1966 John Fairfax acquires interest in David Syme & Co Ltd, publisher 

of the Age. 
1967 First production computer installed at Broadway (Sydney) plant of the 

John Fairfax group. 
1968/69 The Maxwell Newton South Coast newspaper purchases begin, 

especially two at Nowra. 
1 September 1969 Area News, Griffith, bi-weekly, and Riverina Advocate, Griffith, weekly, 

merge to become the Riverina Daily News (morning daily), the first 
NSW regional daily printed on a web offset press. 

September 1969 John Fairfax acquires South Coast Times Pty Ltd, publisher of Illawarra 
Mercury, Wollongong. 

30 September 1969 David Syme launches evening daily, Newsday, in Melbourne to compete 
directly with the Herald. 

12 November 1969 Fairfax launches a daily afternoon paper in the national capital, the 
Canberra News. 

23 December 1969 Sir Warwick Fairfax is appointed a committee of one at John Fairfax, 
with all the administrative and management powers exercisable by the 
directors under the Articles of Association, subject to the overriding 
authority of the board. 

 
If you have entries that should be added to the above chronology, send details to the editor. 

 
13.48 140 YEARS ON: A MISCELLANEOUS MUSING 
 
Toowoomba’s daily, The Chronicle, will celebrate its 140th birthday on 4 July 2001 and 
Rockhampton’s daily, the Morning Bulletin, will do so five days later. The Chronicle 
competed with the Darling Downs Gazette, established on 10 June 1858, until absorbing it in 
October 1922. The Chronicle celebrated its centenary at a dinner on 15 July 1961, thinking 
the anniversary was the next day. Your editor discovered the mistake, and the continuing 
incorrect observance, when he began his provincial newspaper-history research in 1977. A 
native of Rockhampton, Rod Laver, won the Wimbledon men’s singles tennis crown hours 
before the centenary issue of the Morning Bulletin went to press and the paper can claim one 
of the biggest local news stories of its first century appeared as the front-page main in its 
centenary edition. 
 

NEW SUBSCRIPTIONS      NEW SUBSCRIPTIONS 
 
Requests for new subscriptions to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  
(1) E-mail to r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au (no fee for electronic version); or 
(2) snail-mail to Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074 (hard copy, $20, incl GST). 
 
Hard-copy version: please send to  
 
(Name)___________________________(Address)__________________________________ 
 
_____________________________________________________Postcode_______________ 

I enclose $20 (cheque payable to R. Kirkpatrick) for the next TEN hard-copy issues. 

 


