
A Love Affair with Latham? 
AUSTRALIAN NEWS MEDIA CHRONICLE JANUARY-JUNE 2004 
 

John Harrison 
 

“Wishful intelligence, the desire to please or reassure 
the recipient, was the most dangerous commodity in the 
whole realm of secret information.”  

 
James Bond in Ian Fleming’s Thunderball  (1961:112) 

 
 

 
This critical interpretation of key issues and events in the Australian 
news media in the first half of 2004 analyses trends in four areas: 
the reporting of politics, changes in media policy and regulation, 
attempts to limit media freedom through restrictions on reporting, 
and movements in people, ownership, and broadcasting ratings. Of 
particular significance are the failure of the Australian Broadcasting 
Authority to adequately address cash for comment, a failure which 
had a considerable flow on effect; continuing challenges to the 
integrity of the ABC from within and without; mooted changes in 
defamation law; and a perception, again from within and without, 
that the Nine television network was losing its pre-eminence in 
commercial broadcasting. Much of the reporting and the policy 
debate were conditioned by the prospect of a closely contested 
federal election in the second half of the year. 

 
POLITICS: Luvin’ Latham 
 
The Australian media’s love affair with Opposition Leader Mark Latham is the 
big political news story of the period under review. Pictures of Mark Latham 
reading to small children; and then Latham standing beside Bob Brown in the 
Tasmanian forests, Mark Latham putting out the garbage at his western 
Sydney home, Mark Latham’s man boobs, and Mark and his son Ollie sharing 
a chip butty. The pic-facs have been endless.1 

 
Elected on 2 December 
2003 as a replacement 
for the hapless Simon 
Crean by the narrowest 
of margins (47 to 45), 
Latham’s ascent was a 
surprise for many 
journalists and 
apparently the Liberal 

                                                 
1 (Photo: Sydney Daily Telegraph 24 April 2004). 
 



Party’s parliamentary leadership. Readers who caught the action live on Sky 
News that day will recall the audible gasp from the assembled media scrum as 
the Caucus Secretary Bob Sercombe made the announcement. 
 
In his first six months Latham continued to confound both the government 
and many pundits with his refusal to engage his political opponents on the 
traditional ground. Many thought Latham was opting for the small target 
strategy that the Beasley roosters had pushed in the 2001 election campaign.  

 
Slowly it dawned on the smarter scribes that Latham was adopting the 
triangulation strategy of former Clinton adviser, Dick Morris. Not a small 
target, but a different target. As is often the case, the cartoonists got it right 
sooner than the rest of the pack, as this Peter Nicholson in the Australian 
illustrated (Nicholson 2004: 32). 
 
Spooks and Spin 
 
So as celebrity politics and the chip butty dominated the headlines, the 
government and the Defence Department have several serious bush fires to 
put out in the period under review. First, The Bulletin on 14 April, broke the 
story of a high ranking military intelligence officer, Lt Col Lance Collins, who 
had written to Prime Minister Howard urging a royal commission into the 
capability of nation’s intelligence services, arguing intelligence services were 
telling the government what it wanted to hear. In the light of recent events it 
was an obvious point. Even that Cold War relic James Bond, quoted in the 
epigraph above, knew that, “Wishful intelligence, the desire to please or 
reassure the recipient, was the most dangerous commodity in the whole 
realm of secret information” (Fleming 1961: 112). 
 
Collins’ views had apparently made him persona non grata with the 
intelligence community, and the documentation of the subsequent 
mismanagement of his career by Defence made more chilling reading than his 
allegations of incompetence. Collins’ list of intelligence failures included Iraqi 



weapons of mass destruction, delay in the Willie Brigitte case, warning of the 
Bali bombing, the breakdown of order in the Solomon Islands, the 
independence of East Timor, death of an intelligence officer in Washington, 
resumption of Indian nuclear testing, fall of Suharto, the media-reported 
Indonesian capture of an ASIS officer, the Sandline affair and the testing of 
sarin nerve agent on an Australian farm by a Japanese religious sect. “I 
strongly urge you, Prime Minister,” Collins wrote, “to appoint an impartial, 
open and wide-ranging Royal Commission into Intelligence… to do otherwise 
would merely cultivate an artificial scab over the putrefaction beneath” (Lyons 
2004a, 2004b). 
 
Collins was not easy to discredit; he had served as intelligence chief to 
Cosgrove in East Timor. Pictures in the press showed him to be a tall, tanned, 
rangy, slouch-hatted Digger; the very image of the iconic Aussie soldier 
Howard venerated. The government tactic was to discredit the military 
lawyer, Navy Captain Martin Toohey, who had investigated Collins’ career 
management grievance and found in his favour. A subsequent report by 
Colonel Richard Tracey, which argued Toohey went beyond his brief, was 
released by Defence. Minister Robert Hill was ambushed by Tony Jones on 
Lateline with another report which backed Toohey’s conclusions - which the 
government had not released. Hill looked duplicitous (ABC TV Lateline 14 
March 2004). Howard wrote back to Collins: Thanks but no thanks (ABC Radio 
The World Today 30 April 2004). 
 
Then in June 2004, before the Senate Estimates Committee, the Defence 
Department diarchs Secretary Ric Smith and ADF head General Peter 
Cosgrove once again demonstrated the inherent inability of the Defence 
Department to keep on top of its brief. The issue was the point at which the 
Department was aware of allegations that prisoners in Abu Ghraib prison were 
subject to inhumane treatment, given Australian military lawyers were on the 
ground in Baghdad. After several days of questioning, it turned out that 
Defence had misled Howard and Hill about what they knew and when they 
knew it (Kerin 2004: 1). 
 
In a scene reminiscent of an A A Milne’s story, with Labor Senator John 
Faulkner in the role of the benign but exasperated Christopher Robin, trying 
to get to the bottom of some mischief in the Hundred Acre Wood, Faulkner 
asked Departmental Secretary Ric “Winnie the Pooh” Smith: “Who was 
responsible?” “Me,” said Smith. “Me too”, chimed in Cosgrove, looking and 
sounding for all the world like Eyeore. Meanwhile, Defence Minister Hill, sat 
quietly to the side, trying like Piglet or Rabbit, to avoid collateral damage. 
Tigger, who had caused all the mischief, remained unidentified and well out 
of sight (ABC TV 7.30 Report 1 June 2004). 
 
The Defence Department refused to allow Major George O’ Kane, the military 
lawyer who had been in Bagdad, to appear before the hearings, on the 
grounds that he was too junior to be exposed to such a venue. He could tell 
the Defence chiefs what he knew, and they could tell the Senate Committee. 



According to the logic of Defence, Major O’ Kane, not only a lawyer but also 
trained in the profession of arms, was capable enough to be sent to the most 
dangerous assignment in the Defence Force - a posting in Baghdad - but was 
not capable enough of handling a Senate Committee in unarmed, verbal 
combat. As far as the Defence chiefs were concerned, a Senate Hearing Room 
in Canberra was a much more dangerous assignment than occupied Baghdad. 
Certainly for it was for them. The echoes of children being thrown overboard 
splashed around the Parliamentary Press Gallery. 
 
What comes after Alston? 
 
Senator Richard Alston, Federal Minister for Communications, IT and the Arts 
- and Minister responsible for the ABC - retired from politics in December 
2003. In the subsequent re-shuffle, Darryl “Rowdy” Williams moved from 
being Attorney General to the portfolio. Williams’ reign was short lived. On 5 
April he announced his retirement from politics at the next federal election 
due before the end of 2004.  
 
Alston’s seven-year reign was characterised by policy failure on a number of 
significant fronts. First, he failed to sell the government’s majority share of 
Telstra. He was frustrated by the government’s want of numbers in the 
Senate, and not assisted at all by a wayward management at Telstra who 
failed to realise that running an effective and efficient telecommunications 
network was their primary responsibility, not doing dodgy deals offshore. The 
failure of Telstra to deliver the benefits of the telecommunications revolution 
to regional Australia remains the principal obstacle to full privatisation, and 
this failure occurred on Alston’s watch. 
 
Secondly, the key policy imperative of Alston’s portfolio has been, and still is, 
to facilitate the rollout of a cost effective regime of broadband for Australian 
businesses and homes. It is only now beginning to happen. Australia lags 
behind our international trading partners like Singapore in the roll out of 
broadband. Allied to this, Alston failed to foster the establishment of an 
Australian IT industry. He did establish a regime for the regulation of online 
pornography, and managed to keep the scourge of e.gambling at bay, at least 
for the time being. 
 
Unfinished business: Alston’s ABC bias allegations 
 
Still unresolved at the time of his departure were Alston’s allegations of bias 
against the ABC. Aided and abetted by Senator Santo Santoro, a Queensland 
Liberal whose ambition exceeds his acuity, Alston had complained about 
coverage of the Iraq war by the ABC program AM in 2003. The ABC’s 
Complaints Review Executive, Murray Green, dismissed all but two of Alston’s 
68 complaints. One was deemed to be "speculative reporting", while another 
showed "a tendency towards sarcasm” (ABC 2003a). Review of the 
complaints then moved to the ABC Board-appointed Independent Complaints 
Review Panel, which in turn upheld 17 and rejected 49 of Alston’s complaints, 



(ABC 2003b). While the subsequent climate of scepticism about the weapons 
of mass destruction seems to have cooled the case against the ABC, Alston 
has persisted with his complaint, referring it to the ABA in January 2004, after 
his retirement from the Senate (ABC TV Media Watch 23 February 2004). At 
the time of writing the ABA, perhaps distracted by other events, has made no 
adjudication. Alston’s persistence, however, has made the ABC Board nervous 
about allegations of bias, especially in an election year.  
 
The ABC Board decided in March to contract media monitor Rehame and 
pollster Newspoll to monitor ABC coverage of the federal election, beginning 
on 11 May, Budget Night, at a reported cost of $200,000. The leaking of 
details of this contract to Media Watch by the ABC staff elected director, 
Romana Koval brought about the resignation of the proposal’s key proponent, 
Maurice Newman from the ABC Board, in mid June. Newman’s five-year term 
as an ABC director was to conclude in December 2004. In his resignation 
letter Newman wrote of “the recent gross breach of boardroom confidentiality 
on the issue of independent monitoring of ABC broadcasts” (Schulz 2004e: 1). 
 
This incident reflects poorly on Koval. If the issue was a matter of principle, 
then Koval should have submitted her own resignation and made public the 
reason for it. This would have ensured a wide public debate about the issue. 
Paranoia, not entirely unjustified, that the Howard Government might take the 
opportunity to abolish the staff elected director’s position is not sufficient 
justification for over riding the basics of corporate governance, principles 
which need to be drummed into the head of every corporate in the country. 
Newman, Chairman of the Australian Stock Exchange, understood the 
essentials of good corporate governance, and his subsequent resignation was 
on a matter of principle reflected this. He led by example, and should be 
applauded for that.  
  
However, the other concerning aspect of this soap opera is the failure of the 
actors to understand the basic foundations of epistemology. The very idea 
that Rehame can actually obtain a measure of “bias”, that is valid and 
reliable, has social scientists all over the country scratching their heads. Quite 
clearly myths about journalist objectivity, and ignorance of the social 
construction of knowledge (Berger & Luckmann 1966; Goffman 1986) and of 
news (Tuchman 1978) persist among journalists, politicians, the ABC and its 
Board and even, as we will no doubt find out in due course, the ABA. 
 
Unfinished business: Changes to media ownership laws 

From its election in 1996 the Coalition desired to “reform” the cross media 
and foreign ownership provisions of the Broadcasting Services Act. The 
rationale for these “reforms” was that the existing structures based on Paul 
Keating’s “princes of print, queens of screen” philosophy, was “outdated” 
(Alston 2002). At its introduction in March 2002, Alston lauded the amending 
Bill saying, it would,  



improve Australian media companies' access to capital, facilitate 
investment in new technologies, enable media companies to grow and 
expand in the new content-driven converging global media 
environment, and ensure that Australian consumers have access to 
high quality media offerings (Alston 2002). 
 

However, the Bill contained unwieldy and unworkable provisions for the 
separation of editorial functions for owners of both broadcast and print media. 
It required them to have: 

• separate and publicly available editorial policies;  
• appropriate and publicly available organisational charts; and  
• separate editorial news management, news compilation process and 

news gathering and interpretation capabilities (Alston 2002). 

It would seem that such provisions would inhibit “the imperative of delivering 
readily adaptable content across multiple platforms”, the Minister was seeking 
to foster (Alston 2002). 
 
A Senate Committee recommended a number of changes, most designed to 
preserve services and standards in regional markets, as well as clumsy 
disclosure provisions of the type that had been so spectacularly unsuccessful 
in preventing cash for comment in commercial radio. Alston adopted the 
changes, but the Bill failed to secure support from the Opposition, minor 
parties or independents, in particular Brian Harradine, in the Senate, and 
failed to pass. For a Fairfax loyalist’s account of these events read Chapter 7 
of Margo Kingston’s Not Happy John (Kingston 2004). It will be of interest to 
see if Howard pursues the issue if elected for a fourth term. 
 
Alston would have done well to put his energy into new media rather than 
old; to delivering on telecommunications instead of pursuing a partisan 
agenda against the ABC. 
 
Free Trade Agreement: 
Media content regulation and intellectual property 
 
The proposed “free” trade agreement with the United States has been the 
subject of widespread debate in the areas of media content regulation and 
intellectual property. It contains complex, and even unclear provisions, 
governing the further regulation of Australian content in new and old media. 
The Agreement has been examined by the Joint Standing Committee on 
Treaties (which reported on 23 June 2004) and a Senate Select Committee 
which is due to report on 12 August, and which tabled an Interim Report on 
24 June. 
 
This report concluded: 
 



The key issue for media and broadcasting is whether the AUSFTA 
allows sufficient flexibility for the Australian government to pursue 
cultural objectives through local content regulations now and into the 
future.  The government has made assurances that its right to ensure 
local content in Australian broadcasting and audiovisual services, 
including in new media formats, is retained under the deal. However, 
significant question marks remain. 
 
As the AUSFTA appears to limit the government's ability to institute 
other forms of local content regulations, this Committee is concerned 
to know how the government can back up its assurances that it will be 
able to ensure local content on this form of media into the future.  
It is unclear to the Committee at this stage just how much flexibility 
these stipulations allow for a future government to regulate local 
content in new media to achieve cultural objectives. It would seem that 
much depends on the interpretation of this wording in future 
negotations, and, potentially, in the dispute resolution process should 
this be invoked (Senate Select Committee 2004).  
 

This is consistent with the view of Jock Given, Director of the Communications 
Law Centre 1995-2000, who says that the Agreement: 
 

provides a fairly solid safeguard about quotas for services already in 
place like commercial TV and radio, but not much safeguard at all for 
emerging services including pay TV. The precise impact will depend on 
how ‘new media’ replaces, subsumes or supplements ‘old media’ and 
how quickly (Given 2004: 5). 

 
Given recommends that Australia’s Annex II reservations be changed, 
 

to allow measures affecting subscription TV, interactive video and/or 
audio and other audiovisual services to ensure that Australian content 
or genres is reasonably accessible [instead of not unreasonably denied] 
to Australian audiences (Given 2004: 5). 

 
The agreement also aligns Australian copyright law with US law;from 50 years 
after the death of the creator to 70 years. The DFAT Fact Sheet on intellectual 
property disingenuously does not mention this detail, merely puffing2 that the 
agreement: 

Harmonises our intellectual property laws more closely with the largest 
intellectual property market in the world, which is recognised as a 
global leader in innovation and creative products (DFAT 2004) 

                                                 
2 “Puffery” a term used in advertising ethics to describe material which is exaggerated almost to the 
point of being misleading and deceptive. Harrison, John (2001) Ethics for Australian Business, Sydney: 
Prentice Hall: 153. 



The NSW Government submission to the Senate Committee reviewing the 
agreement nailed this canard: 
 

The NSW Government is concerned, however, that the proposed 
extension of the period of copyright protection from 50 to 70 years 
from the death of the author, will have a significant financial impact on 
libraries, universities and schools. The proposed extension is 
inconsistent with the Review of Intellectual Property Legislation 
conducted under the Competition Principles Agreement (2000), which 
concluded that there was no economic benefit to copyright owners of 
extending the term of copyright protection (Cabinet Office NSW 2004). 

 
We await further developments. 
 
A rare moment of reality in “reality” television 
 
Just as the television medium abhors silence, so reality television abhors 
reality. Such an unscripted moment occurred on Ten’s Big Brother on 13 
June, when evictee Melvin Luck emerged from the house with black tape 
across his mouth, and a small sign saying Free th(e) Refugees. Luck 
remained mute despite threats and cajoling by an increasing frantic host 
Gretel Killeen as the episode careered out of control (Breen and Stapleton 
2004: 3). Luck was sent off for consultations with his father and the show’s 
psychologist, as if his behaviour was somehow inappropriate, wrong or 
indicative of a disturbed state of mind. The next night Killeen accused Luck of 
being aggressive. She need not have worried; the whole event was a ratings 
bonanza, with Ten besting both Nine and Seven that night (Chalmers 2004: 
5). 
 
POLICY AND REGULATION  
 
More Cash for More Comment? 
 
Complaints made by the Communications Law Centre, and aired on Media 
Watch in October 2002 asked the ABA to investigate the compliance by 
Sydney commercial radio broadcasters Alan Jones and John Laws with the 
new disclosure regime imposed following the cash for comment investigations 
in 1999. Unlike 1999, when the investigation was public, the ABA determined 
this matter behind closed doors. Of particular interest was Jones’ move from 
2UE to 2GB, where he took up a shareholding in the Macquarie Radio 
Network, owners of the station. His breakfast program was sponsored by 
Telstra, who of course paid the station, and not Jones directly. In April 2004, 
the ABA found that this did not constitute cash for comment. Jones, it 
appears, has been able to circumvent the intent of the rules put in place to 
compel disclosure. This finding was not made without embarrassment to the 
ABA, whose draft report did find Jones more culpable (ABC News Online 
2004a). 
 



Macquarie Radio Network, owner of 2GB, attempted, but failed, to injunct 
revelations by Media Watch that in December 2003, a draft ABA report did 
find Jones in breach. The draft report found that Jones denied or undermined 
alternative viewpoints on Telstra put to his program, and that his salary 
increase when he went to 2GB was partly because of his ability to attract 
Telstra sponsorship (ABC News Online 2004a). ABA chair David Flint, 
defended the Authority, saying,  
 

... the draft report was prepared by a relatively junior officer and not 
approved by senior ABA staff. "When experienced officers looked at all 
the evidence which we had and applied the standards and the codes, 
they came to the conclusion that you couldn't come to the sort of 
findings that had been made in the draft," he said (ABC News Online 
2004a). 

 
Laws unenforceable  
 
In Laws’ case, in 2003 the ABA found that 2UE had breached the provisions of 
the Broadcasting Act on nineteen occasions, when Laws did not comply with 
the disclosure requirements. However, in June 2004 the ABA announced that 
the Commonwealth DPP found there would not be a reasonable prospect of a 
conviction if the case proceeded. According to then acting ABA chair Lynn 
Maddock, “The burden of proof in criminal cases is much higher than in civil 
cases and for a successful prosecution in this case it would have to be proven 
that radio 2UE engaged in the conduct with the requisite criminal intention.”  
 

“The ABA has imposed a stringent monitoring condition on radio 2UE 
but would always be extremely reluctant to deprive the public of a 
popular service by suspending or cancelling the broadcasters licence” 
(ABC News Online 2004b). 

 
These are, of course, exactly the steps needed to make it very clear to 
broadcasters the seriousness with which the ABA views such contempt for the 
regulatory process. The original complainant, the Communications Law 
Centre, made the obvious point that the Act needed strengthening. The ABA 
needs a tough, fierce, Alan Fels-like boss to enforce its Act, standards and 
codes.  
 
The second major conclusion to be drawn is not about the opinionated and 
egotistical Laws and Jones hiding how they make a buck in a trashy Sydney 
sort of way, but the waywardness of Telstra’s corporate governance practices. 
The corporation is still majority owned by the Australian Government, in trust 
for the people of Australia. The purpose of the Jones and Laws escapades is 
to improve the public image of Telstra to the point where the government can 
continue to privatise the telco. Telstra is using shareholders funds - half of 
which belong to the Australian people - to engineer a change of ownership in 
the corporation which is arguably not in the best interest of those very 
people. Corporate governance and perceptions of conflicts of interest is not 



something the former Telstra board chair, Bob Mansfield was overly sensitive 
to. Otherwise he would not have mooted the idea of taking over Fairfax, 
which would have left the Australian government as Telstra’s majority 
shareholder in effective control of one of the country’s major media 
companies. The government can hardly be surprised that corporate 
governance standards are so low when corporations it controls have such 
poor practices. So where is ASIC, the corporate watchdog, in all of this, to 
remind the directors of their duties? Still cleaning up the mess in the 
insurance industry left them by their mates in APRA? 
 
The Parrot and the Peacock 
 
Determination of these important matters was accompanied by an 
extraordinary series of events which exposed an effusive and gushing 
correspondence from Flint to Jones dating back to 1997; allegations by Laws 
that Alan Jones claimed to have lobbied Prime Minister Howard to retain Flint 
at the ABA; allegations, denied by Howard, that Alston has been instructed to 
change a cabinet submission to appoint Flint for an additional term (Charlton 
2004: 1-2) an agreement by Flint not to sit on the ABA inquiry into Alston’s 
complaints against the ABC, and his eventual resignation as ABA chair.  
In short, monarchist and Liberal Party member, Flint was found to have 
engaged in correspondence with fellow conservative Jones, some of it on ABA 
letterhead, but not to have declared this matter at the time he was chairing 
ABA investigations into Jones.  Flint, as may be recalled, was required to 
stand aside from the first cash for comment inquiry because of his 
inopportune interview with Laws, while wearing his Australians for a 
Constitutional Monarchy top hat. A legal academic, Flint apparently did not 
learn anything from that experience about the notion of conflict of interest. 
 
The whole matter of the Flint-Jones friendship went one step further when 
Laws, at the time the DPP was considering whether to charge him, went on 
the offensive, announcing in late May that at a dinner party in November 
2000 attended by both, Jones had bragged about intervening with Prime 
Minister Howard to secure Flint a second term as ABA chair. Laws took his 
argument to the country, pursuing the matter not only on his own program 
syndicated across 63 stations nationally, but also on the ABC’s 7.30 Report 
and on Enough Rope with Andrew Denton. The seven members of the 
Broadcasting Authority met later that week, and publicly affirmed the integrity 
of decisions on both Jones and Laws (ABA 2004b). Flint however, then 
announced that he had agreed not to sit on the inquiry into Alston’s 
complaints against the ABC, raising the inevitable question of why he 
remained ABA chair when constantly having to disqualify himself from ABA 
hearings (Maiden & Bachelard 2004: 4). 
 
Flint’s languid appearance before a Senate Estimates Committee three weeks 
later hastened his end. Witness this exchange between Flint and Senatorial 
toreador, John Faulkner, on the now infamous correspondence with Jones: 
 



Senator FAULKNER—You have used the terminology ‘a stream of letters’. I 
think you used that publicly, including on the 7.30 Report. Do the four letters that 
you have identified correspond to the stream of letters that you have spoken of? 
Let us be clear at the start. I think ‘stream of letters’ or ‘stream of 
correspondence’ is your own terminology, isn’t it? 
Prof. Flint—I did use that term. I did not say ‘flood of letters’. 
Senator FAULKNER—No, and I did not say ‘flood of letters’ either. I said 
‘stream’. 
Prof. Flint—A stream is a very small trickle. 
Senator FAULKNER—Sorry; you have redefined ‘stream’ to be ‘a very small 
trickle’? 
Prof. Flint—That is how I would regard a stream, Senator. When you write a lot 
of letters, Senator, you do not recall every letter that you have ever written in 
your life. Some come as a surprise to you when you see them again. There were 
letters written before I came to the Broadcasting Authority which constitute part 
of that stream. 
Senator FAULKNER—Yes. There is a definitional problem here  
(Senate ECITA Committee: 9) 

 
The fastidious Flint was unwilling or unable to provide the Senate Committee 
with copies of his correspondence with Jones, resulting in further torrents of 
unfavourable publicity. He was unable to provide: 

• a letter he wrote to Jones on 28 November 1997 which accompanied a 
copy of a speech he had given to a media law conference.  

• a letter from himself and the ABA board to Jones on 19 April 2000. He 
told the Senate Committee it was being examined by the ABA's legal 
advisers to see if it could be made public.  

• two letters written by Jones to him in 1997 and 1999, saying they were 
subject to a Freedom of Information Request and legal advice (Senate 
ECITA Committee: 9). 

 
Flint was only able to table the June 1999 letter, already made public. In that 
letter, which precedes Flint’s later truncated participation in the first cash for 
comment inquiry, Flint writes of Jones' "extraordinary ability of capturing and 
enunciating the opinions of the majority on so many issues”. “Keep up your 
considerable contribution to the widening of our national debates," he told 
Jones. Flint did not disclose this correspondence at the time of the inquiry. 
Flint has subsequently argued that Jones’ responses contain “personal 
information intended by the author for my eyes only” while Jones says the 
correspondence is “of no demonstrable relevance to the affairs of 
government”. The ABA on the other hand argues that because they are on 
Radio 2UE letterhead, the Jones letters should become part of the public 
record. Flint and Jones have appealed the ABA decision to release the 
documents (Maiden & McKinnon 2004: 4). 
 
In the same Senate hearing, Flint revealed his disdain for the term “cash for 
comment”; in fact telling the Senators it was a term he had tried to outlaw: 
 



Senator FAULKNER—Can you explain why you did not disclose your 
correspondence with Mr Jones prior to the ABA October hearings into 2UE which 
you presided over? Before you answer that, I am not sure how best to refer to 
that set of hearings. What is the correct terminology? 
Prof. Flint—They were hearings, yes. 
Senator FAULKNER—But how do we best describe them? 
Prof. Flint—The commercial radio inquiry—which I much prefer to ‘cash for 
comment’, which I have tried to outlaw. 
Senator FAULKNER—That is why I was asking you, just so we know we are 
talking about the same issues. The commercial radio inquiry. 
Prof. Flint—Yes; and it was about the issue of talkback presenters being funded 
separately by their own sponsors. That was the whole point of that. 
Senator FAULKNER—People say ‘cash for comment’ as shorthand. 
Prof. Flint—Yes. I think it assumes far too much and it is— 
Senator FAULKNER—Anyway, we know what we are talking about... 
(Senate ECITA Committee: 9). 

 
On 7 June the epicurean yet enigmatic Flint (Cadzow 2004: 26-29) fell on his 
sword. His term expired in October 2004, but he told a packed press 
conference he had resigned ahead of the impending amalgamation of the ABA 
with the Australian Communications Authority, announced in the 2004 
Budget. Flint’s replacement, in an acting capacity, was full time Authority 
Member Lynn Maddock, a highly respected and competent administrator. 
 
ABA ACA merger 
 
Consistent with its vision of a convergent media world, the federal 
government has sought to amalgamate the broadcasting licensing regulator, 
the ABA, with the broadcasting technology regulator, the Australian 
Communications Authority (the ACA) to bring spectrum management 
responsibilities under one authority. The Department of Communications, 
Information Technology and the Arts (DCITA) produced two discussion 
papers, one in August 2002 (DCITA 2002), the next in August 2003 (DCITA 
2003). Merger of the two authorities was announced in the May Budget. 
While there has been little industry or community reaction to the decision, the 
risks are that the new Authority may be dominated by a philosophy of 
technological determinism - “we should do it, because we can” - and the 
enforcement weaknesses of the old ABA will be carried over into the new 
Authority.  
 
Community Television Licences 
 
In 2002, after a decade long trial, the ABA called for applications for five-year 
renewable community television licenses in Perth, Brisbane, Adelaide, 
Melbourne and Sydney. In Perth, the existing operator, Access 31 was 
awarded the licence. Channel 31 Adelaide will continue to be run on a trial 
basis. Hobart has no community TV station. In Brisbane, the ABA simply 
extended the existing license, held by Bris 31 for a further three months. A 
decision is also pending on the Melbourne application. 
 



In March, the ABA awarded the Sydney licence was awarded to a new 
consortium, Television Sydney (ABA 2004a), a non-profit company comprising 
two groups: Educational Training Community Television (ETC TV), an 
umbrella body for educational institutions established by the University of 
Western Sydney and Metro Screen; and Sydney Local Information Community 
Educational Television Inc (SLICE TV), an umbrella body for Sydney 
community organisations and independent program-makers (Jackson 
2004b:20) The previous licence holders, a consortium of ethnic broadcasters 
who bid for the new license as Community Television Sydney, are challenging 
the decision in the Federal Court (ABC RN 2004a). Former ABC Managing 
Director David Hill was appointed as interim executive director of the new 
service (ABC News Online 2004c) which has twelve months to become 
operational. 
 
Consumer Watchdog barks at advertorials 
 
The new chief of the Australian Competition and Consumer Commission 
(ACCC), Graeme Samuel, originally castigated as Peter Costello’s poodle, has 
warned the media industries about the misleading and deceptive conduct 
provisions of the Trade Practices Act as they apply to product placement in 
television programming. Addressing a consumer law congress in Melbourne 
on National Consumers' Day, 15 March, Samuel said: 
 

The Commission takes the view that as a media outlet's involvement in 
the production and scripting of advertising content increases and as 
advertising moves from being discrete from programming and becomes 
a promotion or endorsement that is integrated into programming, the 
media outlet's responsibility for the content of the advertising increases 
and it becomes less likely that the 'publisher’s defence' will apply 
(ACCC 2004). 

Samuel noted that of particular interest to the Commission were: 

• advertorials where the media outlet or a particular employee/presenter 
endorses or appears to endorse a product  

• 'Infomercials', which in the context of television broadcasts, is in the 
nature of programming  
the promotion of products in the guise of current affairs reportage or 
lifestyle programs, in particular where the program purports to be 
credible investigative journalism and the product is actually being 
promoted, including by linkage to program's website (ACCC 2004). 

 
Not another network? 
 
The expiry of the current free to air television license regime on 31 December 
31, 2006 has created speculation about the possibility of licensing a fourth 
free to air network which could raise between $500 million and $1 billion at 
auction. Opposition communications spokesman, Lindsay Tanner, was 



reported to be in favour of a further FTA TV network (Schulze 2004d: 19). 
The current network operators, as could be expected, quickly banded 
together to oppose the suggestion (Lewis 2004: 9; Schulze 2004c: 21). Ad 
man John Singleton and a few of his mates, including former Nine Network 
and BSkyB heavyweight Sam Chisholm and Croc Dundee director Peter 
Faiman, indicated interest in bidding for a fourth FTA licence with all 
Australian programming. The idea generated some coverage in the quality 
media - Radio National’s Media Report  (ABC RN 2004b), the Fairfax 
broadsheets (Catalano 2004: 3; Marriner 2004: 3) and the 7.30 Report.  
Singleton told Kerry O’Brien: 
 

It occurred to me that if there was going to be a fourth free-to-air 
network that it would be politically palatable to the existing players and 
also serve a fantastic service to the community if we do an all-
Australian channel (ABC TV 7.30 Report 24 June 2004). 

 
Subsequent suggestions were that the free trade deal with the US would rule 
out the idea of an all Aussie network (Schulze 2004g: 19). Sony also flagged 
interest in bidding for a fourth FTA licence (Schulze 2004f: 21). Submissions 
on whether another license should be offered closed in July 2004. 
 
Australian Press Council 
 
The Press Council made fifteen adjudications in the period under review. Nine 
were dismissed; the remainder upheld, all but one in part only. The 
metropolitan dailies featured in eleven of the adjudications. The only 
complaint completely upheld was against the Fraser Coast Chronicle, and 
involved barking dogs (No 1230). One adjudication (No 1231) involved a 
Chinese language newspaper. While there was no overall pattern to the 
complaints, there were several complaints about the way in which matters of 
religion and ethnicity were reported. The Council subsequently released a 
statement on the issue, saying inter alia: 
 

Currently, the use of the words "Islam", "Islamic" and "Muslim" in 
headlines on reports of terrorist attacks is causing problems both for 
the Muslim community in Australia and the Australian media. Even, the 
use of headlines of the style "Muslim terror" and "Islamic bomb attack" 
would be best avoided as they can be seen to link religious belief and 
its adherents to deliberate acts of terror (APC 2004). 
 

There was also a complaint upheld about the reporting of a phone-in poll in 
The West Australian on the oath of allegiance. In its adjudication (No 1232), 
the Council issued a reminder that it had previously released guidelines on the 
reporting of polls. 
  
Roger, Wilco and Out 
 



The ABC suffered further self-inflicted damage with a decision to include a 
nightly national sports wrap out of Sydney in the 7 pm News. Melbourne news 
and sports staff, in particular, were incensed, fearing AFL news in footy-mad 
Melbourne would be downgraded but Sydney-centricity is now an ABC state 
of mind. The real reason for the decision was to provide a reward for Wilco - 
ABC sports presenter Peter Wilkins - who had resisted the lure of following his 
mates from the popular sports chat show The Fat Tony Squires and Rebecca 
Wilson to the Seven Network, when ABC television management made life 
difficult for them with disruptive changes of time and format. 
 
RESTRICTIONS ON REPORTING 
 
Defamation law “reform” 
 
No, this not a misprint. It’s on again. In the same ministerial reshuffle that 
returned Richard Alston to private life, Philip Ruddock moved from the 
Immigration portfolio to become Attorney General. Soon after his arrival, 
Ruddock proclaimed the need for reform of the nation’s defamation laws, 
insisting that if the states did not agree to a uniform code, he would impose 
one federally (DAG 2004). 
 
The changes proposed by Ruddock fall into several categories. Some relate to 
the administration of the law, and to making the application of the law more 
speedy and simple. Others, particularly those changing the defences 
available, have serious import. One in particular, abolition of the defence of 
fair comment and creation of a defence of honest and reasonable opinion 
“could well have a chilling effect on free speech and freedom of the press”, 
according to one legal authority (Thompson, Williams & Bacon 2004). 
  
The proposals that simplify administration of the law, but do not necessarily 
improve the quality of justice, are: 
 

• Abolition of the concept of each defamatory 'imputation' constituting a 
separate cause of action. In some jurisdictions each imputation is 
classified as a sperate action. Consolidation of all imputations into one 
action has the potential to reduce the costs of defamation litigation. 

 
• Correction orders and swift right of reply. Ruddock proposes to grant 

the court the power to make correction orders, including the power to 
determine the prominence to be given to any correction. This is an 
increasingly common provision in the area of trade practices law. 
Publication of corrections would be taken into account in determining 
damages. The new Act would also create a strong incentive for 
defendants swiftly to publish a reply that would reach the same 
general audience as the original defamatory material. 

 
• Abolition of juries. The ACT and South Australia currently have jury 

free defamation hearings. The abolition of juries is problematic, both in 



principle, and when determining what constitute an “honest and 
reasonable opinion”, under the revised defences proposed. 

 
The other innovation is that of a limited right of action on behalf of deceased 
persons. This proposal provides that a relative of a deceased person can sue 
for defamation for three years after death. Damages would not be available; 
the remedies would be a correction order, declaration and or injunction. 
 
Changes to the defence: 
 

• Abolition of truth alone as a defence. The “truth and public benefit” 
defence currently applies in Qld, NSW, and arguably in the ACT. All 
other jurisdictions rely on truth alone. 

 
• Abolition of the defence of fair comment and creation of a defence of 

“honest and reasonable opinion”.  According to Ruddock’s Discussion 
Paper “The defence is narrower than the common law defence of fair 
comment because it protects only opinions and comments that a 
reasonable person might have formed. Thus, prejudiced, biased and 
grossly exaggerated opinions will receive no protection” (DAG 2004). 
What impact might this have on irony, hyperbole and satire? According 
to lawyers Allens, Arthur Robinson: 

 
Any proposal to narrow this defence has the potential to significantly 
impact on freedom of speech and the freedom of editorial comment, 
particularly given that under the Federal Government's model, it will be 
a judge rather than a jury who will decide whether an opinion is 
'reasonable'. This could well have a chilling effect on free speech and 
freedom of the press (Thompson, Williams & Bacon 2004). 

 
Replacement of the common law defence of qualified privilege with a 
defence of 'reasonable publication'. According to one legal authority, 
“While... the proposed reasonable publication defence appear to offer 
greater scope for protection of mass media defendants than the 
common law defence of qualified privilege, in practice, judges have 
rarely regarded the conduct of the media as 'reasonable' ” (Thompson, 
Williams & Bacon 2004). 

 
Indeed! The Standing Committee of State Attorneys General is scheduled to 
meet in July 2004 to progress the issue. 
 
Overall, the changes are consistent with the philosophy of the Howard 
Government, which is committed to increased freedom in the exchange of 
goods and services, and increased restrictions on the free exchange of 
information and ideas. Witness the continuing attempts to intimidate the ABC; 
restricted media access to detention centres; denial of media access to 
asylum seekers landing in northern Australia; restriction on the photographing 
of Parliament; denial of FOI requests; changes to the Electoral Act closing the 



rolls the day the election is called and restricting the rights of prisoners to 
vote (Cole 2004: 1); Defence Force restrictions on access to information 
during the Iraq war on the spurious grounds of national security, and the 
restrictions on Australian content in the US-Australia free trade agreement.  
 
Freedom of Information 
 
Throughout 2003 Treasurer Peter Costello, waged a battle against the release 
of Treasury documents sought by The Australian newspaper the operation of 
the first homebuyers scheme, income tax bracket creep and baseline 
information used in the preparation of the report on population ageing. 
Costello used the device known a “conclusive certificate”, a rarely used form 
of suppression, last used when Peter Reith refused to allow public access 
under FOI to documents on waterfront reform. This left the matter to be 
determined by the appeals process (McKinnon 2004a: 2; McKinnon & Walker 
2003: 5; McKinnon 2004b: 27). The Australian, to its credit has not backed 
off, despite the arcane and expensive review process. The appeal was 
scheduled to be heard in mid July 2004. 
 
In Brisbane, in an appalling misuse of the Cabinet secrecy provisions of the 
Queensland FOI Act, Premier Peter Beattie got himself tangled up by 
barrelling documents relating to the use and abuse of government cars used 
by ministers through State Cabinet, prior to the Queensland State Election on 
7 February. Subsequently, some smart journalism by the Sunday Mail got 
Beattie on the back foot, and he quickly revealed the documents which 
showed that while driving government vehicles -permissible at the time - 
members of his own family had been involved in accidents (Giles 2004: 22). 
 
Speaker’s sanctions against snappers 
 
The House of Representatives Speaker Neil Andrew made an ass of himself by 
banning news photographers from the House for snapping and then 
publishing photographs of an intruder in the Chamber on 12 February 2004. 
When the photographs appeared the following day, Andrew banned all 
photographers from the offending papers for seven days. The Australian 
editorialised: 
 

Inevitably such political censorship will be hamfisted... Parliamentary 
proceedings viewed by Australians sitting in the public gallery should 
be open to photography for the benefit of other Australians. Is that 
such a radical idea? “Keeping the voters in the darkroom” (2004: 12). 
 

 



 
12 February 2004 
 
Andrew, who is retiring at the end of this term, has not yet managed to find 
how a US TV crew managed to smuggle a camera into the chamber during 
George Bush’s presidential visit in 2003. Media Watch has identified the crew 
as from Fox News, who gained access to the Parliament with White House 
assistance (ABC TV Media Watch 24 May 2004). Andrew then made an 
appearance on Insiders  to be gently quizzed an obsequious SMH picture 
editor Michael Bowers, in an attempt to defend the indefensible (ABC TV 2004 
Insiders 28 March). Andrew would be better employed putting a stop to the 
appalling Dorothy Dixers from the government backbench than taking out his 
wrath on the hapless snappers. 
 
Victorian media cop it 
 
In late May reportage of the leaking of 
material provided to Victoria Police by an 
informant, who was subsequent shot dead 
in Melbourne’s gangland wars, saw the 
police and the Victorian premier take aim at 
the journalists, not their corrupt police who 
has leaked the dossier. 
 
Under pressure to end the slaughter in the 
streets, Premier Bracks huffed and puffed 
with moral indignation about the 
responsibility of the media to assist a force 
flatfooted by the entire affray (Evans, 
Silkstone, Petrie & Baker 2004: 3). His Ombudsman came to the rescue by 
suddenly producing former Queensland corruption commissioner Tony 
Fitzgerald to investigate the matter. 
 
Media access to asylum seekers 
 
In one of the most bizarre communications ever to be issued by a 
government flak catcher, Kym Charlton, public affairs manager of the 
infamous People Smuggling Taskforce, the people who brought us children 
overboard in 2001, refused to provide information to Media Watch about the 
conditions under which journalists might be permitted to access “unauthorised 



arrivals”. The request follows some sleight of hand by federal officials when a 
number of people arrived at Melville Island, in the Northern Territory, and a 
number of other incidents in which authorities went to extraordinary lengths 
to keep journalists away from asylum seekers. The sleight of hand, 
incidentally, did not go unnoticed by the courts. 
 
As Media Watch reported the exchange, Charlton wrote:  

Before expending resources in supplying you with a response to 
your questions, I would appreciate it if you would provide 
written confirmation that our response will be used in full and in 
context. 
-Kym Charlton email to Media Watch, May 6 2004 

DIMIA's 'control issues' are no secret, but we're just journalists asking 
for an explanation of government policy. So we replied:  

Media Watch always does its best to report responses fairly, accurately 
and in context…The relevant sections of your response will be 
incorporated into our television report and your written response will 
be published in full on our website. 
-Media Watch email to Kym Charlton, May 6 2004 
 

Ms Charlton was not mollified. She told us DIMIA would decide what 
was relevant - and refused to provide the material unless we accepted 
her conditions. We replied:  

The content of Media Watch is determined … in accord with the 
editorial policies of the ABC. 
 
It is completely inappropriate for you or the Department of 
Immigration to attempt to dictate the content of Media Watch. 
 
The government policy on media coverage of unauthorised 
arrivals is a matter of public interest and a legitimate subject for 
inquiry by Media Watch or any other media organisation. 
-Media Watch email to Kym Charlton, May 7 2004 (ABC TV 
Media Watch 10 May 2004). 

At the end of this imbroglio it is still unclear about what the policy 
might be. Or do they simply make it up as they go along? The entire 
exchange evoked memories of Tom Wolfe’s classic essay, “Mau-Mauing 
the Flak Catchers” (Wolfe 1984). 
 
MP seeks suppression in Adelaide 
 



Trish Draper, federal member for the now highly marginal government seat of 
Makin in Adelaide attempted on 16 May to have the courts suppress a 
Channel 7 story about how she travelled overseas on parliamentary 
entitlements (ie at taxpayer expense), with an Adelaide photographer who 
was then her boyfriend, but with whom she was not domiciled. Perhaps she 
had high hopes of the Adelaide judicial fraternity whose fondness for 
suppression orders on matters of public interest is unparalleled elsewhere in 
the nation. That Draper did not let the story air in the hope it would be a one-
night wonder, but instead sought to cover it up, had the inevitable effect of 
making it not only a national story, but also a national issue. She was 
receiving advice, so it was reported, from the state Liberal Party branch on 
“strategy” (McIlveen & Starick 2004: 10). 
 
The story, when it came out, was a tabloid editor’s dream. Details of the trip, 
including an episode of food poisoning in Paris, which revived memories of 
the contribution of Sir Les Patterson to intercultural relations, were made 
known across the nation. It probably ended Draper’s career, revealed the 
photographer to be a person of interest in a subsequent murder case, caused 
the barbie doll of Australian politics, Natasha Stott Despoja to throw a hissy 
fit, showed Tasmanian Liberal hard man and Special Minister of State, Eric 
Abetz, who approved the trip, to be a bumbling fool, and caused Prime 
Minister Howard to review the guidelines (ABC TV 7.30 Report 25 May 2004). 
 
Radio silence in Queensland 
 
Queensland’s Crime and Misconduct Commission (CMC), which appears to 
currently have inordinate difficulty finding any crime or misconduct in a 
cleaned up Queensland, was commissioned by the Beattie Government in May 
to conduct an inquiry into continuing media access to the police radio 
network. The network was going digital, and thus secure from the ears of the 
fourth estate, some of whom argued that the very foundations of democracy 
would be undermined if they were not permitted continuing access to the 
coppers’ chat channel. That they also derived a commercial benefit from such 
access, through diligent attendance at fires, cat rescues and car chases, 
seemed to have escaped mention. Moreover, it cannot be established that 
radio listening habits of the fourth estate assisted in the apprehension of 
crooked cops in the days of Jack Herbert’s Joke. 
 
By the closing date for public submissions, the CMC had received at least forty 
responses, and will conduct public hearings in July 2004 with a subsequent 
report to the Queensland Parliament. The CMC has chosen to make eight of 
these submissions public on its website - those of the Courier-Mail, the 7 and 
10 networks, the police associations, the Queensland Law Society and the 
Queensland Integrity Commissioner. Observers have been perplexed as to 
why only the submissions from the big end of town were made public. 
 
Northern Territory: More dark deeds in the desert? 
 



The trial of Bradley Murdoch for the alleged murder of British backpacker 
Peter Falconio on a lonely stretch of the Alice to Darwin highway brought out 
the best in the British tabloids, and their Australian imitators in print and 
television. Like the Chamberlain case, the case had a desert setting, no body 
had been found, and an unsmiling, outwardly unemotional woman. 
 
Northern Territory authorities were anxious to avoid the trail by media that 
wrongly convicted Lindy Chamberlain. Before the trail, which has its own page 
on the NT DPP website (NT DPP 2004a) the NT DPP issued a Fact Sheet on 
media coverage of court cases (NT DPP 2004b). 
 
On arrival in Darwin for the hearing, Murdoch’s defence lawyer, Grant Algie 
launched into litigation PR, walking through the Darwin airport terminal 
delivering a homily on the presumption of innocence to the assembled media 
throng (Michelmore & Conway 2004). 
 
The media-phobic Joanne Lees tried to cut a deal with the paparazzi, 
ostensibly because of her concern that injuries may result from the crush to 
photograph her on the way to and from the court. During the committal she 
offered limited photographic access in return for a donation to a charity, the 
Northern Territory Victims of Crime. Some members of the fourth estate 
declined, and counter offers were made, but rejected by Lees. Lees has only 
made two media appearances since Falconio’s disappearance, a tightly 
controlled press conference in Alice Springs, and an exclusive interview on 
ITV in Britain in 2002 for which she was reportedly paid $A85,000 (AAP 
2004). 
 
As the committal proceeded media lawyers found themselves arguing against 
the suppression of some evidence, which the magistrate ruled, should not be 
published in order to secure the accused a fair trail. They lost. Witness, 
however, this possibly prophetic statement from the Magistrate, as lawyers 
for the defence attempted to suppress the suppression submissions. "I will 
live in fear and trembling that I will be the basis of a journalism course, but I 
am not going to suppress them," Magistrate McGregor said (AAP 2004b). 
 
MOVEMENTS 
 
News goes to NY 
 
The move by the Murdoch controlled News Corp to list on the NYSE as well as 
the ASX was hailed by the claque of News Ltd commentators as a stroke of 
genius by Rupert Murdoch. “It’s GOOD NEWS week,” ran the OZ Media 
section headline. “The Murdochs came to town this week to announce the 
biggest media news story in a decade” (Schulze 2004a: 17). Terry McCrann’s 
column was headed “Murdoch follows a 21st century path. News’s US listing 
should be a model not a problem” (McCrann 2004: 32). A contrary view was 
put by the acerbic Alan Kohler of Fairfax and the ABC, who wrote of News 
Corp: 



 
It's not Australian, there's no dividend worth mentioning, it's a 
corporate governance disaster run as Rupert Murdoch's family 
company with his kids in key jobs and his mates on the board and it's 
giddily volatile. But they (super fund managers) couldn't afford not to 
own it because it has such a big influence on the index benchmarks. 
(Kohler 2004: 22). 
 

The move means Standard and Poors will no longer count News in the ASX 
200, although this has not been confirmed at the time of writing. For News, 
the NYSE listing means easier access to capital. Watch this space for the 
debate about the disposition of the Brisbane Courier-Mail in this brave new 
world. 
 
Hilmer exits Fairfax 
 
Fairfax CEO Fred Hilmer announced on May 6, 2004, announced his intention 
to step down in 2005. Since Fred’s performance began at Broadway in 
October 1998, the share price of Fairfax increased by around ten percent 
(Caldwell 2004). The two major events on Hilmer’s watch were the losses 
from f2, the company’s Internet tech boom adventure, and the purchase of 
the Independent Newspapers group in New Zealand from News Ltd. Hilmer, a 
business academic before his appointment, and architect of the national 
competition policy reforms, focused on getting the business basics right, 
perhaps taking the view that if the business was running smoothly, then the 
journalism would look after itself. He told Media columnist Mark Day: 

 
In the past five years our team has brought stability, fixed the balance 
sheet, fixed the capital plant, got ourselves to a sustainable and 
profitable point on the Internet, and made two good acquisitions. I am 
proud of that (Day 2004: 17). 

 
And, er, Fred, what about the widgets, er, newspapers? How are they going?  
 
Chief widget maker for Fairfax in Victoria, Age Editor Michael Gawenda has 
announced he will step down in the second half of 2004 after seven years in 
the job. From January 2005 he will write from Washington for the Fairfax 
press (Gooch 2004). 
 
Despite denials, there is no doubt that PBL would like to control Fairfax, and 
Hilmer’s replacement needs to be a person who can not only manage the 
newspaper company well, but who at the same time can live with, and foster, 
the distinctive journalistic culture of the organisation, and well as keeping 
both the predators and the gamekeepers at bay. Sounds like a slot for Clark 
Kent. 
 
Mansfield exits Telstra 
 



Telstra chair Bob Mansfield resigned on April 14 after losing the support of his 
fellow directors. Mansfield, a former CEO of McDonalds, Optus and Fairfax, 
had presided over a number of disasters at Telstra. His fatal move was to 
propose a takeover of the John Fairfax assets, and to run this idea past the 
Prime Minister before getting approval for the deal from his own board. 
Mansfield’s political naiveté in proposing a deal which would effectively see 
the Federal Government, as the majority owner of Telstra, own one of the 
nation’s premier media companies, and his stumbling, if not dissembling, 
performance in the wake of the revelations in The Bulletin, contributed to his 
demise.  
 
Mansfield’s resignation put CEO Ziggy 
Switkowski under increased pressure to 
perform. Nine Network and Bulletin 
finance commentator Ross Greenwood 
reporting on April 27, “Right now, 
Switkowski is a dead man walking” 
(Greenwood 2004: 11). Switkowski did 
however get the message, and eschewed 
the turn of the century off shore 
adventurism, which had cost the 
company, and more particularly its very 
unhappy banks, dearly, promising to 
shower shareholders with largesse. It 
would be fair to say that following 
Mansfield’s departure, Ziggy had his wings clipped.  
 
Anderson exits Optus 
 
Optus chief Chris Anderson announced on May 5, 2004 that he would step 
down in August 2004. In June, Anderson was appointed to the board of PBL. 
 
Yeates exits PBL 
 
At Publishing and Broadcasting Ltd, Peter Yeates was replaced by John 
Alexander as CEO on June 9. Alexander is a former editor of the Sydney 
Morning Herald and the Australian Financial Review. Kerry Packer (whose 
family company owns 35% of PBL) was appointed as Deputy Chair. Packer 
resigned as chair in 1996 in favour of his son James. Alexander is the fifth 
PBL CEO in eight years. PBL shareholders can anticipate a record net profit of 
$450 million for the current year (Schulze 2004b: 1-2).  
 
Nine News without Rudder 
 
However PBL subsidiary, the Nine television network faced increasing 
challenges from Seven, led by former Nine news and current affairs guru 
Peter Meakin, in its key Sydney market. While Nine scored a record audience 
for its telecast of the Second State of Origin on June 16, that night Nine’s 6 



pm News was beaten nationally by Seven News (1.537 million viewers to 
1.506 million). Seven’s Today Tonight continued to trash A Current Affair, 
1.54 million viewers to 1.36 million (Jackson 2004a). The early morning Today 
show now regularly trails Seven’s Sunrise.  
 
On June 30 Jim Rudder, head of news and current affairs at Nine, who 
replaced Peter Meakin in May 2003, was fired by Nine. Rudder, a former 
executive at BSkyB in Britain was highly regarded for his technical 
competence, but failed to get along with David Gyngell, now Nine CEO 
following the elevation of John Alexander to PBL CEO. All Nine newscaff heads 
now report directly to Gyngell. Rudder was regarded as being out of touch 
with Australian television news and too technically oriented to mastermind the 
news ratings battle with Seven. Under Rudder producers on key programs, 
Today and Sunday, were changed ahead of this year’s ratings battles, and 
long serving network news director Paul Fenn, a twenty-three year veteran of 
Nine, ten of them as network news head, retired to stud (Jackson & Meade 
2004: 17).  
 
Uechtritz exits ABC 
 
Fed up with having to expend energy of internal dogfights and bunfights at 
the ABC, Max Uechtritz resigned as head of ABC News and Current Affairs in 
April to go to Nine as head of News, with a brief to lift the performance of the 
ailing 6 pm News in Sydney, under increasing threat from Seven. Uechtritz is 
18-year veteran of the ABC. 
 
ABC finds a “right wing” Philip Adams? 
 
For those who like to think in binary terms, Philip Adams, (a leftie not a 
liberal, as his youthful membership of the Communist Party shows), has been 
given a counterpoint on the ABC in the form of publisher and columnist 
Michael Duffy who will front a weekly gig on Radio National (Simper 2004: 
15). 
 
News and Current Affairs Peer Assessed Logie Awards 
 
Most Outstanding News Coverage: Marine's Fire, an ABC TV News report by 
Geoff Thompson in Iraq. Other nominees: Canberra Bushfires (9), Waterfall 
(7). 
 
Outstanding Public Affairs Report: The Big A (Hazel Hawke’s battle with 
Alzheimer’s disease, Australian Story, ABC TV. Other nominees: Aceh - in bed 
with TNI, and Inside Nauru (Dateline, SBS), The Jesuits (7:30 Report), 
Making a Killing (60 Minutes, 9). 
 
Most Outstanding Documentary Series: Dying To Leave, SBS TV; a two-part 
series about people smuggling and human trafficking in a globalised world. 
 



Circulation and ratings: Still the One? 
 
Despite the angst reported above about Nine’s loss of dominance in the FTA 
television market, the network continues to dominate the list of most popular 
programs nationally, and maintain its share across the national television 
market. 
 
Share of the top 10 FTA television programs by network  
 
TV Network Week 50 7-13 Dec 2003 Week 25 13-19 June 2004 
ABC 2 0 
Seven 0 0 
Nine 6 7 
Ten 2 3 
SBS 0 0 
SOURCE: Crunching the Numbers (2003: 8). 
 
FTA Television Audience Share Dec 2003-June 2004. 
 
TV Network Week 50 7-13 Dec 2003 Week 25 13-19 June 2004 
ABC 18.6 15.8 
Seven 24.5 23.2  
Nine 27.1 31.2* 
Ten 24.5 25.1 
SBS 5.2 4.7 
* Inflated by State of Origin II June 16. SOURCE: Crunching the Numbers (2004:20). 
 
The ABC continues to its policy of not funding Stateline, the state based 
current affairs programs, while inflicting rubbish like Mondo Thingo, The 
Einstein Factor, and The Glasshouse on its long suffering and loyal audience. 
 
Margot mainstreams Online Media 
  
The enfant terrible of Australian journalism, Margot Kingston warehoused (her 
word) at SMH Online as web dairy editor, barnstormed the country in late 
June to promote her new book Not Happy, John: Defending Our Democracy  
(Kingston 2004) based on the new civic journalism project that her webspace 
has become. Quoting fulsomely from Robert Menzies Forgotten People 
speeches, Kingston urged a vote against Howard in the forthcoming federal 
poll.  
 
At the Melbourne launch, Tony Fitzgerald took time out from reprising his role 
as Eliot Ness in Melbourne to give politicians of all shades - including no doubt 
his latest employer, Steve Bracks - a thorough baking on ethics. Michelle 
Grattan reported in The Age: 

Retired judge Tony Fitzgerald, QC, has launched a broadside at the 
main political parties, saying they have "largely abandoned the ethics 
of government", and practice "pervasive deception".  



Accusing the mainstream parties of routinely shirking their duty to 
democracy, he said that in what passed for political debate, it was seen 
as not only legitimate but clever to mislead. 

"Although effective democracy depends on the participation of 
informed citizens, modern political discourse is corrupted by pervasive 
deception," he said (Grattan 2004: 1). 

Early indications are that the book has touched a nerve in the community. 
Moreover, it looks like being a best seller, coming in 4th on the Neilsen 
BookScan bestseller list for the last week in June 2004, behind Bill Clinton, Bill 
Bryson and Dr Phil’s latest work on weight loss (“Crunching the numbers” 
2004: 20). 

Conclusion: The end is near? 
 
The second half of this year will bring a federal election campaign. It will be 
hard fought, with the six o’clock news the main battleground. At the time of 
writing the federal government is pouring millions of dollars into advertising 
its programs, in the now traditional election year spike in government 
advertising. Parliamentary Library research shows: 
 

The 1993, 1996, 1998 and 2001 federal elections were preceded by sharp 
increases in government advertising outlays:  

 the bulk of the Keating Government’s $3 million advertising campaign 
on Medicare Hospital Entitlements was spent the month before the 
1993 poll. 

 the Keating Government spent $9 million in the three months prior to 
the 1996 Federal election campaign. 

 the Howard Government spent $29.5 million in the three months 
before the 1998 election campaign. Half this expenditure ($14.9 
million) was on the GST campaign. Still, pre-election spending on GST 
advertising accounted for only 13 per cent of total expenditure on the 
GST campaign, and  

 in the four months before the 2001 election, the government spent 
roughly $78 million (Grant 2004). 

It concludes, “This trend of pre-election spikes in government advertising 
seems likely to continue” (Grant 2004). 
 
The character analysis of Latham has also begun in earnest with the Sunday 
program and the Sunday tabloids opening fire on the fourth of July. 
 
REFERENCES 
 
AAP (2004a),”Media fails to get legal bans lifted”, The Age Online, f2 [online], 
18 May 



<http://www.theage.com.au/articles/2004/05/18/1084783496006.html?onecli
ck=true> [Accessed 1 July 2004]. 
 
AAP (2004b), “Lees-media photo deal falls through”, News Online [Online], 21 
May. 
<http://news.com.au/common/story_page/0,4057,9622423%255E421,00.ht
ml>  [Accessed 1 July 2004]. 
 
ABC News Online (2004a), “Draft ABA report found Jones breached codes” 
[online], 20 April. <http://www.abc.net.au/news/newsitems/s1090688.htm> 
[Accessed 20 April 2004]. 
 
ABC News Online (2004b), “2UE escapes 'cash for comment' charges” 
[online], June 28. 
<http://www.abc.net.au/news/newsitems/200406/s1142090.htm> [Accessed 
28 June 2004]. 
 
ABC News Online (2004c), “Former ABC chief takes community TV position” 
[online], July 6. 
<http://www.abc.net.au/news/newsitems/200407/s1147705.htm> [Accessed 
6 July 2004]. 
 
ABC Radio (2004), “Letter to Collins: Howard disputes intelligence concerns” 
The World Today [transcript online], broadcast 30 April. 
<http://www.abc.net.au/worldtoday/content/2004/s1098611.htm> [Accessed 
1 July 2004]. 
 
ABC Radio National (2004a), “Community television”, Media Report [transcript 
online], broadcast April 8.  
<http://www.abc.net.au/rn/talks/8.30/mediarpt/stories/s1082117.htm> 
[Accessed 1 July 2004]. 
 
ABC Radio National (2004b), “Channel 4, Australia”, Media Report [transcript 
online], broadcast July 1. 
<http://www.abc.net.au/rn/talks/8.30/mediarpt/stories/s1143098.htm> 
[Accessed 1 July 2004]. 
 
ABC TV (2004), “Order in the house”, Insiders [transcript online], broadcast 
28 March. <http://www.abc.net.au/insiders/content/2004/s1075460.htm> 
[Accessed 1 July 2004]. 
 
ABC TV (2004), “Hill talks down intelligence bias report”, Lateline [transcript 
online], broadcast 14 March. 
<http://www.abc.net.au/lateline/content/2004/s1087467.htm> [Accessed 1 
July 2004]. 
 
ABC TV (2004), “Alston's complaints (seriously)”, Media Watch [transcript 
online], broadcast 23 February. 



<http://www.abc.net.au/mediawatch/transcripts/s1051467.htm> [Accessed 1 
July 2004]. 
 
ABC TV (2004), “DIMIA’s ‘secret’ policy”, Media Watch [transcript online], 
broadcast 10 May. 
<http://www.abc.net.au/mediawatch/transcripts/s1105286.htm> [Accessed 1 
July 2004]. 
 
ABC TV (2004), “The Speaker's bark (and his bite)”, Media Watch [transcript 
online], broadcast 24 May. 
<http://www.abc.net.au/mediawatch/transcripts/s1114913.htm> [Accessed 1 
July 2004]. 
 
ABC TV (2004), “Travel rorts claims 'defame' Draper”, 7.30 Report [transcript 
online], broadcast 25 May. 
<http://www.abc.net.au/7.30/content/2004/s1115751.htm> [Accessed 1 July 
2004]. 
 
ABC TV (2004), “Defence chiefs admit to knowledge of prison abuse”, 7.30 
Report [transcript online], broadcast 1 June. 
<http://www.abc.net.au/7.30/content/2004/s1120821.htm> [Accessed 1 July 
2004]. 
 
ABC TV (2004), “Singo sets sights on all-Australian TV station”, 7.30 Report 
[transcript online], broadcast 24 June. 
<http://www.abc.net.au/7.30/content/2004/s1139891.htm> [Accessed 1 July 
2004]. 
 
ACCC (2004), “Media outlets placed on notice about misleading advertising”. 
Media Release [online], 15 March.  
<http://www.accc.gov.au/content/index.phtml/itemId/489650/fromItemId/23
32> [Accessed 1 July 2004]. 
 
Alston, Richard (2002), “Modernising Australia's media ownership laws”, 
Media Release [online], 21 March. <http://www.dcita.gov.au/Article/0,,0_1-
2_15-3_362-4_103841,00.html> [Accessed 1 July 2004]. 
 
Australian Broadcasting Authority (ABA) (2004a), “Community television 
licence allocated for Sydney”, ABA News Release (NR 18/2004) [online], 18 
March. <http://www.aba.gov.au/abanews/news_releases/2004/18nr04.htm> 
[Accessed 1 July 2004]. 
 
Australian Broadcasting Authority (ABA) (2004b), “Statement by the board of 
the ABA”, ABA News Release (NR 39/2004) [online], 30 April.  
<http://www.aba.gov.au/abanews/news_releases/2004/39nr04.htm> [Accessed 1 July 
2004]. 
 



Australian Broadcasting Corporation (ABC) (2003a), “Response to Senator 
Alston's complaints - AM program” [online], July 21. 
<http://www.abc.net.au/corp/cre_report/complaints_review_executive.pdf> 
[Accessed 1 July 2004]. 
 
Australian Broadcasting Corporation (ABC) (2003b), “ICRP review of minister's 
complaint – full report” [online], 10 October. 
<http://www.abc.net.au/corp/pubs/ICRP.pdf> [Accessed 1 July 2004]. 
 
Australian Press Council (APC) (2004), “Religious terms in headlines”, General 
Press Release No. 261 [online].  
<http://www.presscouncil.org.au/pcsite/activities/guides/gpr261.html> 
[Accessed 1 July 2004]. 
 
Berger, Peter and Thomas Luckmann (1966), The Social Construction of 
Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge, New York: Doubleday & Co. 
 
Breen, Neil and John Stapleton (2004), “Big Brother gets a dose of reality”, 
The Australian, 14 June: 3. 
 
Cadzow, Jane (2004), “Stranger on the shore”, Sydney Morning Herald Good 
Weekend, 3 July: 26-29. 
 
Caldwell, Alison (2004), “Fairfax to find new CEO,” AM [transcript online], 
broadcast 7 May. <http://www.abc.net.au/am/content/2004/s1103415.htm> 
[Accessed 1 July 2004]. 
 
Catalano, Christian (2004), “Give our TV talent a fair go: Singleton”, The Age, 
22 April: 3. 
 
Chalmers, Emma (2004), “Merlin turns Big Brother protest into ratings gold”, 
The Courier-Mail, 16 June: 5. 
 
Charlton, Peter (2004), “Insider says Howard lobbied for Flint post”, The 
Courier-Mail, 30 April: 1-2.  
 
Cole, Malcolm (2004), Young voters facing lockout”, The Courier-Mail, 24 
June: 1. 
 
“Crunching the numbers” (2003), The Australian (Media Section), 8 
December: 18-24.  
 
“Crunching the numbers” (2004), Australian (Media Section), 24 June: 20. 
 
Day, Mark (2004), “Fred's Fairfax legacy”, The Australian, 13 May: 17. 
 
Department of Communications Information Technology and the Arts (DCITA) 
(2002), “Options for structural reform in spectrum management”, Discussion 



Paper [online], August. 
<http://www.dcita.gov.au/download/0,2720,4_110423,00.doc> [Accessed 1 
July 2004]. 
 
Department of Communications Information Technology and the Arts (DCITA) 
(2003), “Proposal for new institutional arrangements for the Australian 
Communications Authority and the Australian Broadcasting Authority”, 
Discussion Paper [online], August.  
<http://www.dcita.gov.au/download/0,2720,4_116552,00.doc> [Accessed 1 
July 2004]. 
 
Department of Foreign Affairs and Trade (DFAT) (2004), United States Free 
Trade Agreement: Intellectual Property. 
<http://www.dfat.gov.au/trade/negotiations/us_fta/outcomes/08_intellectual
_property.html> [Accessed 1 July 2004]. 
 
Department of the Attorney-General (DAG) (2004), Defamation Discussion 
Paper.  
<http://www.ag.gov.au/www/rwpattach.nsf/viewasattachmentPersonal/8474
3F40FF09A66CCA256E59000DB076/$file/Proposal%20-
%20national%20defamation%20law.pdf> [Accessed 1 July 2004]. 
 
 
Evans, Chris and Dan Silkstone with Andrea Petrie and Richard Baker (2004), 
“Police probe leak on gang-hit pair”, The Age, 1 June: 3. 
 
Fleming, Ian (1961), Thunderball, London: Book Club Edition. 
 
Giles, Darrell (2004), “Nothing to hide, just the vital documents!”, The Sunday 
Mail, 21 March: 22. 
 
Given, Jock (2004), “Submission to Senate Select Committee on the Free 
Trade Agreement between Australia and the USA (AUSFTA)” [available 
online], 21 April. 
<http://www.aph.gov.au/Senate/committee/freetrade_ctte/submissions/sub2
11.pdf> [Accessed 1 July 2004]. 
 
Goffman, Erving (1986), Frame analysis: An Essay on the Organization of 
Experience, Boston: Northeastern University Press. 
 
Gooch, Liz (2004), “Age editor stands down”, Age Online [online], April 15. 
<http://www.theage.com.au/articles/2004/04/15/1081998283162.html?onecli
ck=true> [Accessed 1 July 2004]. 
 
Grant, Richard (2004), “Federal government advertising”, Parliamentary 
Library Research Note [online], no.62 2003–04/21 June. 
<http://www.aph.gov.au/library/pubs/rn/2003-04/04rn62.htm> [Accessed 1 
July 2004]. 



 
Grattan, Michelle (2004), “Fitzgerald berates both sides of politics”, The Age, 
29 June: 1. 
 
Greenwood, Ross (2004), “Hanging up on Ziggy”, The Bulletin, 7 April: 11. 
 
Jackson, Sally (2004a), “Nine wins match, news sidelined”, The Australian, 18 
June: 3. 
 
Jackson, Sally (2004b), “From mountain to molehill”, The Australian, 8 July: 
20. 
 
Jackson, Sally and Amanda Meade (2004), “Rudder goes as axe falls at Nine”, 
The Australian, 1 July: 17. 
 
“Keeping the voters in the darkroom” (2004), The Australian (Editorial), 17 
February: 12. 
 
Kerin, John (2004), “Minister ‘kept in dark’ on abuses”, The Australian, 17 
June: 1-2. 
 
Kingston, Margo (2004), Not Happy John. Defending Our Democracy, 
Melbourne: Penguin. 
 
Kohler, Alan (2004), “No news not good news for super funds”, Sydney 
Morning Herald, 14 April: 22. 
 
Lewis, Steve (2004), “Network nabobs in uproar”, The Australian, 17 May: 9. 
 
Lyons, John (2004a), “Rotten to the Corps”, The Bulletin, 14 April. 
 
Lyons, John (2004b), “Justice under fire”, The Bulletin, 21 April. 
 
Maiden, Samantha and Michael Bachelard (2004), “Gagged Flint stands down 
from inquiry”, The Weekend Australian, 1-2 May: 4. 
 
Maiden, Samantha and Michael McKinnon (2004), “For my eyes only, says 
Flint on Jones letters”, The Australian, 8 July: 4. 
 
Marriner, Cosima (2004), ”Singleton bets on all-Australian TV station”, Sydney 
Morning Herald, 24 June: 3. 
 
McCrann, Terry (2004), “Murdoch follows a 21st century path. News’s US 
listing should be a model not a problem”, The Weekend Australian, 26-27 
June: 32. 
 
McIlveen, Luke and Paul Starick (2004), “MP took lover on overseas study 
trip”,The Courier-Mail, 19 May: 10. 



 
McKinnon, Michael (2004a), “Gag to remain on documents”, The Australian, 
23 January: 2. 
 
McKinnon, Michael (2004b), “Much to gain if the lid comes off”, Weekend 
Australian, 10-11 July: 27. 
 
McKinnon, Michael and Jamie Walker (2004), “Costello thwarts bid for key 
files”, The Weekend Australian, 22 November: 5. 
 
Michelmore, Karen and Doug Conway (2004), “Murdoch's lawyer wants 'a fair 
go'” [online], 20 June. 
<http://news.com.au/common/story_page/0,4057,9578016%255E421,00.ht
ml> [Accessed 1 July 2004]. 
 
NSW Cabinet Office (2004), “Australia-United States Free Trade Agreement: 
New South Wales Government submission to parliamentary committees” 
[online]. 
<http://www.aph.gov.au/Senate/committee/freetrade_ctte/submissions/sub6
9.pdf> [Accessed 1 July 2004]. 
 
Nicholson, Peter (2004), Cartoon, The Weekend Australian, 29-30 May: 32. 
 
Northern Territory Director of Public Prosecutions (NT DPP) (2004a), “Falconio 
case” [online]. <http://www.dpp.nt.gov.au/justice/dpp/html/falconio.shtml> 
[Accessed 1 July 2004]. 
 
Northern Territory Director of Public Prosecutions (NT DPP) (2004b), “Media 
coverage of court cases” [online]. 
<http://www.dpp.nt.gov.au/justice/dpp/html/factsheet_2.html> [Accessed 1 
July 2004]. 
 
Schulze, Jane (2004a), “It’s GOOD NEWS week”, The Australian, 8 April: 17. 
 
Schulze, Jane (2004b), “Packer back on top in media shake-up,” The 
Australian, 10 June: 1-2. 
 
Schulze, Jane (2004c), “Push to bar fourth network”, The Australian, 11 June: 
21. 
 
Schulze, Jane (2004d), “Tanner talks up a fourth network”, The Australian, 15 
June: 19. 
 
Schulze, Jane (2004e), “ABC director quits over boardroom `breach' ”, The 
Australian, 17 June: 1.  
 
Schulze, Jane (2004f), “Sony signals TV licence”, The Australian, 29 June: 21. 
 



Schulze, Jane (2004g), “FTA puts Singo's TV dream in doubt”, The Australian, 
1 July: 19. 
 
Senate Environment, Communications, Information Technology and the Arts 
Legislation Committee (ECITA) (2004), Estimates (Budget Estimates), Proof 
Committee Hansard [available online], Tuesday 25 May: 9. 
<http://www.aph.gov.au/hansard/senate/commttee/S7619.pdf> [Accessed 1 
July 2004]. 
 
Senate Select Committee on the Free Trade Agreement between Australia and 
the United States of America (2004), Interim Report  [available online], 24 
June. 
<http://www.aph.gov.au/Senate/committee/freetrade_ctte/report/interim/c03
.doc [Accessed 1 July 2004]. 
 
Simper, Errol (2004) “ABC hires Duffy as its `right-wing Adams'”, Australian, 
6 May: 15.  
 
Thompson, Belinda, Roy Williams and Chris Bacon (2004) “Uniform 
defamation law?” Allens Arthur Robinson Focus [online], March. 
<http://www.aar.com.au/pubs/ldr/fodefmar04.htm> [Accessed 1 July 2004]. 
 
Tuchman, Gaye (1978), Making News: A Study in the Construction of Reality, 
New York: Free Press. 
 
Wolfe, Tom (ed., 1984), “Mau-Mauing the Flak Catchers”, in The Purple 
Decades, London: Penguin. 
 
 
John Harrison lectures in journalism and communication at the University of 
Queensland. He is currently a commentator each week on Spin Cycle, on ABC 
Local Radio. Spin Cycle is a panel discussion hosted by Steve Austin which 
critiques the way both public figures and the mass media frame news stories 
and events. He is a former producer in the Religion & Ethics Unit in ABC Radio 
National. 


